Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Portemonnee gaat open voor kerstdiner

12-12-2016
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
kalkoen geroosterd 930x520
We besteden weer meer geld aan het eten met kerst. Dit jaar is de Nederlander van plan gemiddeld 110 euro uit te geven aan boodschappen voor het kerstdiner. Drie jaar geleden, toen we in de nadagen van de economische crisis zaten, was dat nog 85 euro. Dat komt naar voren uit een onderzoek dat Albert Heijn heeft laten uitvoeren.
Simpel en vertrouwd
Voor het kerstmenu kiest de helft van de mensen voor vertrouwde gerechten die niet al te ingewikkeld zijn, opgediend in drie gangen. In elk geval komt er vlees (70 procent) en groente (69 procent) op tafel. Mannelijke thuiskoks kiezen vaker voor nieuwe, avontuurlijke gerechten en wild, volgens AH daartoe geïnspireerd door kookprogramma's op tv.
Hulp
De helft van de thuiskoks vraagt gasten te helpen met het koken, een kwart vraagt gasten om een onderdeel van het menu mee te nemen. Ouders met kleine kinderen kiezen vaak voor gourmetten en frietjes.
Niet online
De meeste mensen (85 procent) doen de kerstboodschappen ruim van tevoren. Ze doen dat het liefst (95 procent) bij een fysieke winkel en niet online.
Voor het kerstdiner-onderzoek ondervroeg de supermarktketen een representatieve groep van ruim duizend mensen van 25 jaar en ouder. ANP
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor