Sociaal Werk Nederland en PostNL zijn vorig jaar april een initiatief gestart: post- en pakketbezorgers maken een melding als ze het gevoel hebben dat het niet goed gaat met iemand bij wie ze de post bezorgen. Inmiddels hebben de postbezorgers al zeker 1000 meldingen gedaan, meldt Sociaal Werk Nederland (SWN).
De meldingen zijn uiteenlopend, van mensen die zichzelf, hun huis en tuin niet meer verzorgen tot huizen met brievenbussen vol ongeopende post. Vaak worden een melding opgevolgd door een sociaal werker die bij iemand langsgaat.
"Sociaal werkers zijn actief in de haarvaten van de samenleving, maar zij horen en zien natuurlijk niet alles. Extra ogen en oren van post- en pakketbezorgers zijn daarom welkom: zij kennen de buurt en haar bewoners vaak goed dankzij hun dagelijkse ronde", constateren SWN en PostNL.
De samenwerking tussen PostNL en SWN voorziet duidelijk in een behoefte, zegt directeur Lex Staal van Sociaal Werk Nederland. "Samen geven we concreet invulling aan het begrip ‘omzien naar elkaar'."
PostNL-bezorgers kunnen in bijna alle Nederlandse gemeenten hun zorg over een buurtbewoner anoniem doorgeven aan de lokale sociaalwerkorganisatie. ANP/SWN
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!