Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Postcodeloterij verkoopt minder loten

28-04-2010
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
99 keer bekeken
  •  
postcodeloterij.jpg
De Nationale Postcode Loterij, de op een na grootste loterij van Nederland, heeft vorig jaar minder loten verkocht, doordat huishoudens bezuinigden op hun uitgaven. Ook het aantal deelnemers zakte. De inleg steeg wel, maar dat was te danken aan een prijsstijging van de loten.
Het aantal verkochte loten voor de postcodeloterij daalde met bijna 160.000 tot ruim 4,24 miljoen. Het aantal deelnemers nam af tot 2,47 miljoen, zo blijkt uit woensdag gepubliceerde jaarcijfers van Novamedia, het bedrijf achter de goededoelenloterijen Nationale Postcode Loterij, BankGiro Loterij en Sponsor Bingo Loterij. Novamedia hield vorig jaar al rekening met een dalende verkoop door de economische neergang. Het uiteindelijke resultaat viel mee, aldus directeur Boudewijn Poelmann. ,,We trekken gewoon door'', zo verwees hij naar de gestegen inleg. In totaal bedroeg de opbrengst van de drie goededoelenloterijen 727 miljoen euro tegen 699 miljoen euro in 2008. In 2010 wordt een verdere stijging van de omzet verwacht. Prijsstijgingen zullen daar ook aan bijdragen. Novamedia verhoogde begin dit jaar de prijzen van de loten voor de BankGiro Loterij en de Sponsor Bingo Loterij. De loterijen keerden 364 miljoen euro uit aan goede doelen. Inmiddels ontvangen meer dan 165 organisaties een bijdrage. Dankzij een stijgende omzet kunnen dit jaar weer een aantal extra organisaties structureel worden gesteund, aldus Poelmann. Novamedia zag vorig jaar het aantal aanvragen voor een donatie met 42 procent toenemen tot 363. De goededoelenloterijen merken zo dat overheden aan het bezuinigen zijn geslagen. ,,Veel organisaties hadden ook last van de ondergang van Fortis'', aldus Poelmann. Het VSBfonds, dat belegde in aandelen Fortis, kon daardoor minder uitkeren aan culturele instellingen en stopte zelfs met het toekennen van donaties aan projecten voor natuur en milieu. Poelmann verwacht dat goededoelenorganisaties de komende tijd moeten bezuinigen. ,,Sommige zullen moeten inkrimpen. Stoppen doen ze niet, omdat ze toch drijven op passie.'' Bron: ANP
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor