Post- en pakketbezorger PostNL heeft ook in het derde kwartaal van het jaar meer omzet geboekt. En als gebruikelijk was de groei te danken aan de pakketdivisie, die sowieso blijft profiteren van de coronacrisis. Met de belangrijke feestdagenperiode voor de deur neemt het bedrijf al de nodige maatregelen om straks de drukte aan te kunnen.
PostNL sloot het derde kwartaal af met een omzet van 742 miljoen euro. Daarvan was 490 miljoen euro afkomstig van de pakketdivisie. Een jaar eerder zette PostNL 636 miljoen euro om, waarvan 401 miljoen euro met de pakketbezorging.
Tegenover de stijgende pakketvolumes (plus 16,8 procent) stond de aanhoudende daling van de postvolumes. Het bedrijf bezorgde in het derde kwartaal dik 10 procent minder post, deels als gevolg van de coronacrisis. Onder meer marketingcampagnes van bedrijven werden uitgesteld. Mede door de voordelen van de eerdere fusie met Sandd wist het bedrijf wel de winstmarges te verbeteren.
De brutowinst kwam uit op 36 miljoen euro tegen 26 miljoen euro een jaar eerder. Voor heel 2020 gaat PostNL uit van een brutoresultaat van minstens 175 miljoen euro. Volgens topvrouw Herna Verhagen zal PostNL ook eind dit jaar weer dividend gaan uitkeren.
Om de drukke feestdagenperiode goed door te komen, neemt PostNL meer mensen aan en worden extra locaties gehuurd. Volgens Verhagen heeft PostNL zo'n duizend extra mensen nodig bij de pakkettak, bovenop de 8000 tot 9000 werknemers die zich daar nu al bezig mee houden. Op de drukste dagen verwacht PostNL tot 1,5 miljoen pakketten per dag te bezorgen.
De coronacrisis maakt dat PostNL wat makkelijker dan in andere jaren aan personeel kan komen. Volgens Verhagen zet PostNL met zijn eigen 'matchingsloket' extra in op het inhuren van personeel dat door de crisis zonder werk is komen te zitten. Om drukte in de sorteercentra coronaproof aan te kunnen, worden deze 24 uur per dag en zeven dagen in de week bemand. ANP
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!