Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Prijsvergelijking Kassa: shoppen in Duitsland nog veel goedkoper dan verwacht

30-01-2025
  •  
leestijd 4 minuten
  •  
154958 keer bekeken
  •  

Niet alleen benzine en dagelijkse boodschappen, maar vooral ook drogisterijproducten blijken veel goedkoper in Duitsland. Grensshoppen voor producten als haarverf, opzetborstels en gezichtscrème loont. Het voordeel kan zelfs groter zijn dan de '1+1 aanbiedingen' in Nederlandse drogisterijketens. Dat blijkt uit een prijsvergelijking van Kassa.

Kassa vergeleek van dertien A-merk producten de prijzen bij twee grote drogisterijketens, Kruidvat in Nederland en DM in Duitsland. De Duitsers zijn gemiddeld twee keer goedkoper voor precies dezelfde producten. Bij Kruidvat was Kassa 161,69 euro kwijt en bij het Duitse DM werd voor exact dezelfde producten 73,75 euro betaald.

Voor opzetborstels van Oral B (4 stuks) rekent Kruidvat in Nederland 27,99 euro (adviesprijs). DM rekent hier 13,45 euro voor.

1+1 aanbiedingen bij oosterburen veel voordeliger

Daarnaast heeft Kassa de vele verschillende 1+1 aanbiedingen bij Kruidvat - waarbij de consument twee artikelen ontvangt voor de prijs van één - meegenomen in de steekproef. Waar Kassa in Nederland 159 euro kwijt was voor de winkelmand, betaalde het ruim 40 euro minder voor exact dezelfde producten bij de oosterburen: namelijk 116,35 euro.

Een overspoeling aan aanbiedingen in Nederland

Terwijl drogisterijen in Duitsland vaak een standaard lage prijs hanteren, vliegen de 1+1 aanbiedingen in Nederland je om de oren. Hiermee wekken drogisterijen de indruk dat producten gratis worden weggegeven. Een truc die werkt. De Consumentenbond zegt dat, volgens onderzoeksbureau Circana, drogisterijen in 2023 bijna 60% van hun omzet uit aanbiedingen haalt. De Nederlandse drogisterijen zijn verslaafd aan 1+1 aanbiedingen. Zo ook wij consumenten, stelt de consumentenpsycholoog Liza Luesink. ‘Als we de keuze hadden tussen 1+1 gratis of 50% korting, kiezen we eerder die 1+1 aanbieding. Het woordje ‘gratis’ triggert iets in ons brein. Terwijl als we er allemaal iets langer bij stil zouden staan, we rationeel gezien ook wel weten dat dat hetzelfde is.’ 

Acties zijn misleidend

Volgens de Consumentenbond zijn de 1+1 acties misleidend. ‘Wij hebben ons hard gemaakt om strengere regelgeving te hebben rondom prijsdaling-acties (Bijvoorbeeld: van 10 euro nu voor 7 euro). Als een winkel een ‘nu voor’-prijs noemt, dan moet dit de laagste prijs zijn in de 30 dagen voorafgaand aan de actie’, vertelt Joyce Donat. Drogisterijen omzeilen met de 1+1 acties eigenlijk de strengere wetgeving. ‘Maar winkels zouden geen winkels zijn als ze niet steeds andere manieren vinden om je te verleiden om iets te kopen’, aldus Donat.

Meer dan de helft doet weleens boodschappen over de grens

Toch zijn er ook veel Nederlanders die de aanbiedingen in eigen land laten staan. In een enquête vroegen we 2500 respondenten naar grensshoppen. 65 procent doet weleens boodschappen net over de grens. Veel van hen gaan maandelijks naar Duitsland voor levensmiddelen, brandstof en drogisterijproducten. Bijna 40 procent van deze mensen zegt meer dan 50 euro te besparen tijdens deze tripjes over de grens.

Wil je dit soort artikelen voortaan rechtstreeks ontvangen? Neem dan een abonnement op de Kassa-nieuwsbrief!

Ook goedkoper uit vanuit Utrecht

Kassa berekende ook hoeveel je kwijt bent als je vanuit Utrecht met een medium klasse benzineauto naar Emmerich rijdt voor het mandje drogisterijproducten, en als je op de terugweg tankt in Duitsland. Ook dan ben je nog steeds 20 euro goedkoper uit.

Grotere winstmarges behaald in Nederland

Het verschil in prijzen is deels uit te leggen door de hogere inkoopprijzen voor kleinere EU-landen, blijkt uit onderzoek van Follow The Money. Nederland is een kleine afzetmarkt, waar fabrikanten graag misbruik van maken. De inkoopprijzen zijn hier bijvoorbeeld veel hoger voor exact dezelfde producten dan in andere EU-landen. Het wordt winkeliers moeilijk gemaakt om goedkopere producten uit het buitenland in te kopen, doordat de verpakkingen anders zijn. Neem chips als voorbeeld. In Nederland zitten paprikachips in een blauwe zak, in Duitsland in een rode. Je kunt als verkoper niet opeens andere kleur chips inkopen, dat zorgt voor verwarring bij de consument. Een ander voorbeeld is de taal van de tekst op de labels. In Nederland moeten de ingrediëntenlijsten in het Nederlands zijn. Als je als winkelier dus wel producten uit het buitenland inkoopt, zoals Supermarkt Picnic, moet je deze herlabelen. En dat levert weer extra kosten op.

Europa als melkkoe

Anderzijds zien fabrikanten Europa als een melkkoe. ‘Wij hebben een vergrijsde verzadigde markt waar fabrikanten meer omzet kunnen maken en die verdiensten weer kunnen investeren in andere delen van de wereld’, legt journalist-onderzoeker Henk Willem Smits (Follow The Money) uit. ‘Winst die vervolgens geïnvesteerd kan worden in andere, meer interessante en opkomende delen van de wereld.’

Machtspositie van grote fabrikanten

De machtspositie van grote fabrikanten op de Europese markt speelt ook een rol. Door strategische overeenkomsten te sluiten met supermarkten, worden aantrekkelijke aanbiedingen geruild voor meer schapruimte of extra promotiemiddelen zoals banners, posters, displays en speciale (koel)kasten. Hiermee verdringen grote spelers geleidelijk de kleinere concurrenten uit de winkels.

De Consumentenbond vindt dat de Europese Commissie hierop meer moet ingrijpen en strenger moet controleren. Maar dit blijkt lastiger dan gedacht. Volgens Follow The Money zetten fabrikanten namelijk zo min mogelijk op papier. ‘Het zijn een soort maffiapraktijken’, vertelt Henk Willem Smits. Wat handhaven dus moeilijk maakt. 

Boetes

Er zijn wel voorbeelden te vinden van fabrikanten die door de Europese Commissie zijn beboet voor hun gedrag. In 2019 heeft AB InBev, s’ werelds grootste bierbedrijf (hieronder vallen merken als Jupiler en Hertog Jan) een boete van 200 miljoen euro opgelegd gekregen. Het bierbedrijf maakte misbruik van zijn machtspositie op de Belgische biermarkt door goedkopere invoer van Jupiler bier uit Nederland te belemmeren. 

Een ander voorbeeld dat Joyce Donat (Consumentenbond) benoemt is de boete voor Mondelēz. Het chocoladebedrijf weigerde te leveren aan een tussenhandelaar in Duitsland, die van plan was de repen door te verkopen naar Oostenrijk, België, Bulgarije en Roemenië, waar de prijzen hoger waren. De Europese Commissie heeft Mondelēz hiervoor in 2024 een boete van bijna 340 miljoen euro opgelegd. 

Wat kun je zelf doen als consument?

Als je zo min mogelijk voor A-merk producten wil betalen, speur dan online naar de goedkoopste deals of ga naar een discounterwinkel, zegt de Consumentenbond. 

Ga je toch liever naar de drogisterij? Houd dan de aanbiedingen goed bij, om niet de spreekwoordelijke dief van je eigen portemonnee te zijn. Of sla in Duitsland je slag als je dicht bij de grens woont. Daar vind je bijna alle producten voor de helft van de prijs.

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor