Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

'Prijsverschil tussen A-merken en huismerken loopt op'

27-02-2018
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
68 keer bekeken
  •  
supermarkt 930x520
Het prijsverschil tussen huismerken en A-merken in de supermarkt loopt op. Volgens een peiling door de Consumentenbond zijn koopjesjagers met huismerken nu gemiddeld 36 procent voordeliger uit. Drie jaar geleden was dit nog 31 procent. Vooral bij Dirk zijn de prijsverschillen groot. Daar ging het gemiddeld om 40 procent.

'Prijsvoordeel Aldi en Lidl slinkt'

Aldi en Lidl zijn evenwel nog steeds het goedkoopst wat betreft huismerken, maar het verschil met de andere supermarkten is wel kleiner geworden: in 2015 waren zij nog zo'n 20 tot 22 procent voordeliger, nu 15 procent.
De Consumentenbond peilde in december vorig jaar de prijzen van de vijftien grootste supermarktketens én online-bezorgsupermarkt Picnic. Bij de peiling werden in totaal 7000 prijzen genoteerd, van 150 A-merken en 120 huismerk-producten.

Verschillen tussen filialen Jumbo

Uit het onderzoek kwam ook naar voren dat Jumbo intern grote prijsverschillen hanteert, vooral met A-merken. Oftewel de ene Jumbo is volgens de Consumentenbond duurder dan de andere. In Friesland, Groningen en Limburg zijn er bijna alleen maar duurdere Jumbo’s, meer richting de Randstad zitten de goedkopere winkels.
Jumbo verklaart in een reactie altijd de laagste vaste prijzen te willen garanderen in elke plaats waar de keten gevestigd is. ,,Dit betekent automatisch dat de prijzen van producten kunnen variëren afhankelijk van de lokale concurrentie in een betreffende plaats'', aldus de grootgrutter. ANP/Consumentenbond
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor