Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Op 6 september is Kassa weer terug op tv!

Prijzen in supermarkt stijgen: "Vooral rundvlees, chocolade en koffie duurder"

  •  
Vandaag
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
6811 keer bekeken
  •  
koffie_chocolade_1280px

Schappen met koffie en chocolade in een Nederlandse supermarkt. De prijzen van deze producten stijgen dit jaar fors. Beeld ter illustratie

Economen van ING verwachten dat de prijzen in de supermarkt dit jaar met ruim vier procent stijgen. Met name rundvlees, chocolade en koffie worden fors duurder. De omzet van de detailhandel trekt naar verwachting aan, maar het zijn voornamelijk discounters die hiervan zullen profiteren.

De economen stellen dat de ergste prijsstijgingen in de supermarkt achter de rug zijn. Wél blijven boodschappen in 2025 met gemiddeld ruim vier procent duurder worden, en dat komt met name door de prijzen van rundvlees, chocolade en koffie.

"De prijzen van deze producten zorgen momenteel voor hardnekkige voedingsinflatie", stelt sectoreconoom food Thijs Geijer van ING tegenover De Telegraaf.

Discounters profiteren

Discountsupermarkten profiteren van de gestegen boodschappenprijzen. Sinds 2020 zagen zij hun marktaandeel stijgen van 25 naar 30 procent, zo is gebleken uit transactiedata van ING. Dat valt te verklaren doordat meer mensen uitwijken naar goedkopere (budget)supermarkten als gevolg van de gestegen prijzen. Dit jaar zien discounters de omzet volgens ING gemiddeld met vier procent stijgen, tegen twee procent in 2024.

Supermarkten in het hogere segment – de zogenaamde fullservice-supermarkten – leveren daarentegen marktaandeel in. Voor de supermarktbranche als geheel wordt dit jaar een omzetstijging van drie procent verwacht. ING verwacht dat de hoeveelheid verkochte producten ongeveer gelijk blijft.

Elektronica en schoenen worden iets goedkoper

De prijzen van non-food dalen juist iets, aldus ING. Zo werd elektronica circa 0,8 procent goedkoper dan een jaar geleden en ook schoenen zijn in deze periode 0,7 procent goedkoper geworden. Ook hier geldt dat consumenten uit kostenoverwegingen vaker uitwijken naar discounters.

Dat heeft te maken met handelstarieven van de Verenigde Staten, stelt ING-econoom Katinka Jongkind. Zij stelt: "Hierdoor exporteert China mogelijk meer en tegen lagere prijzen naar Europa, waardoor de prijzen van bijvoorbeeld televisies, wasmachines en koffiezetapparaten dalen."

Online wint, fysieke winkel heeft het moeilijk

De retailsector heeft volgens ING te maken met 'uitdagende omstandigheden'. Dat komt vooral door de opkomst van online winkelen. Bekende webshops zoals Amazon, Bol en Zalando en ook Chinese webshops zoals Shein en Temu groeiden vorig jaar met negen procent. De omzet van stenen winkels die óók een webshop hebben, steeg daarentegen slechts met één procent.

ING zoekt een verklaring in het feit dat de grote bedrijven goedkopere prijzen kunnen bieden door schaalvoordelen én dat ze een breder assortiment kunnen bieden, waardoor meer klanten bij ze terechtkomen.

Bron: De Telegraaf

Delen:
BNNVARA LogoWij zijn voor