Recht op bedenktijd bij online tickets dagattracties
07-07-2019
•
leestijd 2 minuten
•
4376 keer bekeken
•
Vele aanbieders van toegangskaarten voor dagattracties boden ten onrechte geen bedenktijd bij de online verkoop van kaarten zonder datum. Deze aanbieders hebben, na optreden van de Autoriteit Consument & Markt (ACM), hun websites aangepast.
Alleen bij toegangskaarten waarop een specifieke dag staat geldt het recht op bedenktijd niet. Dan heeft de aanbieder de capaciteit namelijk al gereserveerd. In andere gevallen geldt de normale bedenktijd bij online aankoop, namelijk een bedenktijd van veertien dagen. Het maakt hierbij niet uit of je je kaarten bij de aanbieder zelf op de website hebt aangeschaft of dat je de kaarten hebt gekocht bij een tussenhandelaar.
Hoe zit dat?
De directeur Consumenten van de ACM, Edwin van Houten, legt het principe als volgt uit: "Stel, je koopt online toegangskaarten voor een bezoek aan een museum zonder specifieke datum, maar je bedenkt je. Dan heb je twee weken om je koop ongedaan te maken. Maar als het museum al op je bezoek aan de populaire tentoonstelling had gerekend, omdat je een kaartje voor een specifieke datum en soms zelfs voor een specifiek tijdstip had gekocht, dan kun je je niet meer bedenken.”
Onderzoek
Dat aanbieders ten onrechte geen bedenktijd boden, kwam naar voren uit onderzoek van de ACM. De ACM nam deel aan een Europees onderzoek naar prijstranspirantie bij online verkoop. Hierbij richte de ACM zich specifiek op het online aanbod van dagattracties als dierentuinen, musea en pretparken. De ACM bekeek of de aanbieders zich hielden aan prijsafspraken, of ze duidelijk waren over de prijs en ging na wat er op de sites stond over het herroepingsrecht. Zo bleek tijdens inspectie dat sommige partijen de prijs niet vermelden inclusief bijkomende kosten en dat bij enkele partijen duidelijke informatie ontbrak.