'Reis- en annuleringsverzekering dekt claims vanwege coronavirus niet altijd'
07-08-2020
•
leestijd 1 minuten
•
72 keer bekeken
•
Het Klachteninstituut Financiele Dienstverlening (Kifid) heeft de afgelopen periode diverse klachten van consumenten ontvangen over doorlopende reis- en annuleringsverzekeringen in relatie tot het coronavirus. Consumenten menen dat hun doorlopende reis- en annuleringsverzekering meer dekt dan ze op basis van de geldende verzekeringsvoorwaarden mogen verwachten. De verantwoordelijkheid ligt bij de consumenten zelf om van de voorwaarden kennis te nemen, zodat zij weten waarvoor zij wel en niet verzekerd zijn.
De geschillencommissie heeft in drie klachtzaken geconcludeerd dat de geclaimde annuleringskosten en/of extra reis- en verblijfkosten niet gedekt waren volgens de geldende verzekeringsvoorwaarden.
Gevolgen pandemie wordt niet vergoed
In één van de klachtenzaken wilde een man kosten claimen omdat hij door het coronavirus langer in Marokko moest verblijven. Maar in de verzekeringsvoorwaarden staat duidelijk dat extra reis- en verblijfkosten zijn gedekt als dit komt door natuurgeweld, staking bij het openbaar vervoer en/of staking door luchthavenpersoneel. Daar valt een wereldwijde pandemie niet onder.
Als tips wil het Kifid aan consumenten meegeven om bij het sluiten van een doorlopende reis- en/of annuleringsverzekering de voorwaarden, inclusief de beperkingen die een verzekeraar stelt aan het wel of niet vergoeden van kosten, goed door te lezen. Als er in de voorwaarden over een gebeurtenis niets is opgenomen, dan is die gebeurtenis in de regel niet gedekt.