Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Restaurants vaak in de fout met info over voedselallergenen

02-02-2024
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
1334 keer bekeken
  •  
restaurant eten 930 520

Wie een voedselallergie heeft, moet goed oppassen in restaurants. In meer dan de helft van horeca worden klanten onvoldoende over geïnformeerd over allergenen in voedsel. Op menukaarten is allergeneninfo niet altijd te vinden, ook is informatie over allergieën niet altijd goed vastgelegd, blijkt uit onderzoek van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA).

De NVWA heeft in 2023 in 6548 horecabedrijven, instellingen, detailhandel en ambachtelijke bedrijven onderzoek gedaan."Ruim de helft voldeed niet aan de wettelijke regels voor het verstrekken van allergeneninformatie", aldus de organisatie. Vooral in de horeca gaat er nog veel mis.

Allergenen vermelden is verplicht

Volgens de NVWA hebben 500.000 Nederlanders een voedselallergie. Zij kunnen ziek worden en zelfs overlijden door het eten van bijvoorbeeld (soms zelfs al een klein beetje) gluten, noten of schaal- en schelpdieren. Ondernemers zijn verplicht om bepaalde allergenen te vermelden die zij hebben gebruikt bij het bereiden van voedsel. Dat kan bijvoorbeeld via kaartjes in de vitrine of informatie op de menukaart. Maar ook door aan te geven dat gasten met vragen over allergenen bij het personeel terechtkunnen.

De NVWA treedt met waarschuwingen en boetes op tegen overtredingen. Na verschillende waarschuwingen en boetes had 1 op de 10 van de in 2023 gecontroleerde bedrijven de allergeneninformatie nog steeds niet op orde.

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor