De resultaten van de haringtest van het AD van de afgelopen twee jaar zijn doorgestoken kaart, meldt actualiteitenrubriek EenVandaag. De Tilburgse wetenschapper Ben Vollaard heeft de resultaten van de jaarlijkse test onder de loep genomen. De onderzoeker stelt dat een van de keurmeesters van het AD, Aad Taal, zakelijke belangen heeft bij haringleverancier Atlantic.
Resultaten onwaarschijnlijk
Volgens Vollaard blijken de negentien haringboeren waaraan haringleverancier Atlantic levert gemiddeld 3,6 punten hoger te scoren dan andere haringboeren. Deze negentien haringboeren scoren gemiddeld 9,1. Dit terwijl de haringboeren waarvan Atlantic niet leverancier is het beduidend slechter doen, met gemiddeld een 5,5.
Dat vishandelaren met haring van Atlantic simpelweg betere haring serveren is onwaarschijnlijk, stelt Vollaard. Volgens de onderzoeker mist bij de beoordeling de objectief meetbare onderdelen. “Het verschil in score wordt niet verklaard door het gewicht, het vetpercentage en de microbiologische gesteldheid van de haring”
Verdienmodel
Keurmeester Aad Taal geeft namens Atlantic cursussen aan haringboeren, waarvoor flink wordt betaald. Tijdens deze cursussen kunnen de uitslagen van de haringtest besproken worden, waardoor een verdienmodel achter het geven van onvoldoende lijkt te zitten, stelt het onderzoek.
Wat de schijn van belangenverstrengeling versterkt, is dat de keurmeester een appartement huurt boven de zaak die in 2015 en 2016 won. Ook staan veel haringboeren uit Scheveningen en Den Haag in de top 10, waar Taal woonachtig is. Hierdoor is vriendjespolitiek mogelijk, aldus Vollaard. EenVandaag
De hoofdredacteur van het AD, Hans Nijenhuis, verwerpt in een reactie de kritiek: “Je kunt ons niet verwijten dat goede haring hoog scoort.’’ Voor het AD geldt naar eigen zeggen maar één uitgangspunt: de lekkerste haring wint. Het AD nodigt onderzoeker Vollaard van harte uit om met de volgende haringtest mee te gaan.