Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Rode Kruis ontvangt veel vragen over quarantaine

08-10-2020
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
quarantaine thuiswerken 1127

Op de hulplijn van het Nederlandse Rode Kruis stromen veel vragen binnen over thuisquarantaine. Sinds de opening van de 'coronahulplijn' kwamen er in totaal ruim 24.000 telefoontjes binnen. Mensen bellen met vragen, omdat ze tien dagen de deur niet uit mogen.

Vragen als "Ik ben nu 6 dagen in quarantaine en voel me niet ziek, kan ik echt niet naar buiten?" komen voorbij. Daarnaast melden mensen dat er druk vanuit de werkgever wordt uitgeoefend om met milde klachten alsnog op werk te verschijnen. "Moet ik dan komen?"

Regels quarantaine onduidelijk

Bellers geven daarnaast aan de regels rond quarantaine niet duidelijk te vinden. Zo wordt het Rode Kruis gebeld door mensen die in quarantaine zitten en zeggen niemand te kennen die boodschappen kan doen of medicijnen op kan halen. Vaak blijkt er volgens het Rode Kruis toch een oplossing te zijn, zoals het inschakelen van een buurvrouw of een bezorgdienst. "Mocht een beller er echt niet uitkomen, dan kunnen lokale vrijwilligers van het Rode Kruis of Ready2Helpers (burgerhulpverleners) de helpende hand bieden", aldus de organisatie. ANP

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor