De Autoriteit Consument & Markt (ACM) doet langer onderzoek naar de voorgenomen overname van Unox door Zwanenberg. Volgens de toezichthouder kan de deal leiden tot hogere prijzen voor producten als rookworsten en houdbare soepen. De ACM vreest dat Zwanenberg door de overname een te sterke positie op de markt krijgt.
Levensmiddelenconcern Unilever kondigde in december de verkoop aan van Unox aan vleesproductenmaker Zwanenberg. Zwanenberg maakt vooral producten voor supermarkten die ze vervolgens onder hun huismerk verkopen. Unox verkoopt producten als rookworsten en soepen onder de eigen merknaam. Op dit moment produceert Zwanenberg al een groot deel van de producten van Unox.
De belangrijkste concurrenten van Unox zijn waarschijnlijk huismerken van supermarkten, waarin Zwanenberg een grote speler is. "Op basis van haar eerste onderzoek ziet de ACM het risico dat Zwanenberg met de overname van Unox een te sterke onderhandelingspositie richting supermarkten krijgt. Daardoor kunnen mensen te maken krijgen met hogere prijzen voor bijvoorbeeld rookworsten", aldus de ACM.
Bedrijven die een overname willen doen, melden dit bij de ACM. Op basis van eerder onderzoek kan de ACM dan besluiten dat er een uitgebreid vervolgonderzoek nodig is. Dat is hier het geval.
Mochten Zwanenburg en Unox het overnameplan willen doorzetten, kunnen zij een vergunningsaanvraag indienen bij de ACM. ANP, ACM
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!