Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Schade door misleidende colporteur 12 miljoen

22-03-2010
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
colportage_energiebedrijven_kassa_01.jpg
Jaarlijks krijgt bijna één op de vijf Nederlanders te maken met agressieve en misleidende colportage of verkoop aan de deur. Het gemiddelde schadebedrag per persoon bedraagt 35 euro. In totaal bedraagt de schade 12 miljoen euro per jaar.
Dat maakte de Consumentenautoriteit, een overheidsinstelling die opkomt voor de rechten van consumenten, maandag bekend bij de aftrap van een campagne tegen agressieve colportage. Volgens de Consumentenautoriteit zijn veel consumenten niet of onvoldoende op de hoogte van hun rechten bij verkoop aan de deur.
Colportage is een legitieme verkoopmethode, maar door onjuiste of ontbrekende informatie of een agressieve benadering gaan jaarlijks vele consumenten in op een aanbod aan de deur waar ze later spijt van krijgen. Verkoop aan de deur gebeurt met diverse producten en diensten, zoals energie en telecom maar bijvoorbeeld ook met kozijnen, leesmappen of beveiligingsinstallaties.
Een van de instrumenten die de Consumentenautoriteit heeft ontwikkeld, is de zogenoemde deurwijzer. Dit is een soort informatiefolder die mensen bij de hand kunnen houden als er zich een verkoper meldt aan de deur. De consumenten kan ermee nagaan of de verkoper zich aan de regels houdt, zien wat zijn rechten zijn of lezen wat te doen als hij achteraf spijt heeft van een aankoop.
De Consumentenautoriteit heeft het bestrijden van agressieve en misleidende colportage voor dit en volgend jaar uitgeroepen tot een prioriteit. Naast voorlichten kan de organisatie ook boetes uitdelen. Deze kunnen oplopen tot 450.000 euro.
Momenteel loopt er een onderzoek naar agressieve verkoopmethoden door energiebedrijven. Voor 1 mei wordt hierover meer bekend, liet demissionair minister Maria van der Hoeven van Economische Zaken vorige maand weten. In een uitzending van tv-programma Kassa was eerder te zien hoe Oxxio, de Nederlandse Energiemaatschappij en Nuon consumenten aan huis proberen over te halen een product of dienst af te nemen.
Een voorstel van de Consumentenbond om een 'Bel-niet-aan-register' in het leven te roepen, in navolging van het 'Bel-me-niet-register', vindt de minister ,,niet te handhaven''. ANP
Zie ook:
Kassa 09-01-2010
'De trucs en leugens van energiebedrijven'
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor