Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Schiphol klimt uit het dal

31-08-2010
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
schiphol_15.jpeg
Meer passagiers, meer vracht, meer winst maar minder omzet. Schiphol Group is ,,redelijk tevreden'' over de behaalde resultaten in de eerste helft van 2010 en stelde maandag de winstverwachting voor het hele jaar naar boven bij. Het luchthavenbedrijf rekent nu op een winst van 160 miljoen euro in plaats van 132 miljoen.
Niet tevreden is president-directeur Jos Nijhuis met de resultaten van bedrijfsonderdeel Aviation, waarin de luchtvaartactiviteiten zijn ondergebracht. Daar daalde de omzet met 3,6 procent en werd een operationeel verlies geleden. Aviation goed voor ruim de helft van de omzet van het luchthavenbedrijf, levert onder meer diensten aan luchtvaartmaatschappijen. Schiphol schrijft de omzetdaling van Aviation onder meer toe aan de gevolgen van de aswolk en de bevriezing van de tarieven. Maar ook de hogere beveiligingskosten spelen een grote rol.
Schiphol praat met de luchtvaartmaatschappijen over hogere havengelden. ,,We zijn in overleg met onze klanten over de wijze waarop we dit verlies in een redelijk positief rendement kunnen ombuigen'', aldus Nijhuis. Aanpassing van de tarieven zal op zijn vroegst volgend jaar april ingaan, zei financieel directeur Pieter Verboom in een toelichting op de cijfers. Een voorstel voor de aanpassing van de tarieven wordt ook ter beoordeling aan de Nederlandse Mededingingsautoriteit voorgelegd.
In de eerste zes maanden van dit jaar ontving Schiphol 20,5 miljoen passagiers, 1,1 procent meer dan in dezelfde periode in 2009. Dankzij de forse groei van zusterluchthaven Eindhoven Airport (27 procent meer passagiers) nam het aantal reizigers voor de hele groep toe met 2 procent. Niet genoeg om de terugloop van 2009 goed te maken, toen het aantal passagiers met ruim 8 procent afnam. ,,We zijn nog lang niet op het oude niveau'', aldus Verboom.
De aswolk had een negatief effect op de resultaten. Het aantal passagiers was 690.000 hoger uitgekomen wanneer door de vulkaanuitbarsting op IJsland het luchtruim niet een aantal dagen gesloten was geweest. Dit scheelde 12 miljoen euro aan netto omzet.
In het winkel- en horecagebied op Schiphol gingen de zaken beter doordat het aantal passagiers toenam en passagiers bovendien meer uitgaven. De parkeerinkomsten liepen terug. Behalve het 'aswolk-affect' is er meer concurrentie bijgekomen in de directe omgeving van Schiphol.
De netto-omzet van Schiphol Group daalde over de eerste helft van 2010 met 1,5 procent naar 545 miljoen euro. De nettowinst verdrievoudigde tot 69,2 miljoen euro. Dit was vooral te danken aan een aantal eenmalige tegenvallers in 2009 die het resultaat in dat jaar drukten. Daarin zaten onder meer de kosten van de reorganisatie die volgens Verboom op schema ligt.
De winstsprong is verder voor een groot deel te danken aan de transactie op de luchthaven van New York, waar Schiphol Group terminal 4 geheel in bezit kreeg. Die transactie draagt 17 miljoen bij aan de winst. ANP
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor