Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Schriftelijke informatie hypotheken kan beter

31-03-2010
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
contract-huis_01.jpg
Banken en verzekeraars moeten hun schriftelijke informatie over hypotheken verbeteren. De informatie in brochures, offertes en voorwaarden is voor de gemiddelde consument niet zo goed (,,matig'') te begrijpen. Ook is het lastig om de juiste informatie te vinden. Dat blijkt uit woensdag gepubliceerd onderzoek van de Universiteit Utrecht in opdracht van de Autoriteit Financiële Markten (AFM).
Consumenten krijgen bij het afsluiten van een hypotheek weliswaar begeleiding van een adviseur, maar de hypotheekinformatie moet ook zonder hulp te vinden en begrijpelijk zijn, zegt de toezichthouder op de financiële markten. In de praktijk blijkt dat zij onvoldoende is afgestemd op de kennis en het taalgebruik van consumenten.
Informatie 'staat wel ergens', maar is niet gegroepeerd naar de vragen die bij consumenten leven. Ook is de formulering van de tekst vaak te juridisch en niet expliciet.
ABN Amro, ING en WestlandUtrecht gebruiken de aanbevelingen uit het onderzoek inmiddels om hun schriftelijke informatie over hypotheken te verbeteren. De AFM verwacht dat met de uitkomsten van het onderzoek in de hand alle hypotheekaanbieders hun brochures en offertes begrijpelijker zullen maken. Ook zal de toezichthouder via zijn website banken en verzekeraars laten weten wat de AFM in de toekomst verwacht van hypotheekinformatie. ANP
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor