Schultz en provincie blijven bij plan A27
09-10-2012
• leestijd 2 minuten
Er is geen alternatief voor de verbreding van de A27 aan de oostkant van de stad Utrecht. Dat stellen minister Melanie Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu en de provincie Utrecht maandag.
Verlies van natuurgebied
Maar de minister wil zich tot ,,het uiterste inspannen'' om het verlies van tussen de 100 en 150 bomen van het natuurgebied Amelisweerd te compenseren. Zo wil ze waardevolle bomen elders in het gebied gaan herplanten. Ook komt op het gedeelte dat door Amelisweerd loopt over een lengte van 250 meter een dak op de betonnen snelwegbak.
Zeven rijstroken
De minister wil de weg verbreden tot tweemaal zeven rijstroken. Uit eerder onderzoek is volgens haar gebleken dat het terugbrengen van de maximumsnelheid naar 80 kilometer op het bestaande weggedeelte geen oplossing biedt voor de toename van het verkeer op de A27 die tot 2020 wordt verwacht.
'Verkeerskundige flessenhals'
Als de snelweg tussen Rijnsweerd en Lunetten niet wordt verbreed, zal hier volgens haar een ,,verkeerskundige flessenhals'' ontstaan. Ze noemt de verbreding onvermijdelijk. ,,Als er geen robuuste maatregelen worden genomen, wordt het bestaande fileprobleem op de A27 nog groter.''
Gedeputeerde Staten van Utrecht
Gedeputeerde Staten van Utrecht blijven ook achter het plan staan. Moties van de SP en de PvdA om hiervan af te zien, haalden maandagmiddag geen meerderheid in een debat van Provinciale Staten over de verbreding. GS kregen wel de nodige kritiek. Enkele partijen wilden weten waarom ze niet werden geraadpleegd over de zeer omstreden wegverbreding.
Gemeente Utrecht
De gemeente Utrecht is tegen het plan en in de Tweede Kamer hebben onder meer de SP, GroenLinks en D66 gezegd grote zorgen te hebben over het voornemen van Schultz. Omwonenden en natuurbeschermers protesteren al decennia tegen een verbreding bij Amelisweerd. In de jaren 80 moest na jaren verzet toch 2 hectare bos wijken voor de aanleg van de A27 zoals die er nu ligt.
ANP