Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

SNS Bank betaalt klanten deel overlijdensrisicoverzekering terug

18-05-2019
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
179 keer bekeken
  •  
sns 930x520
In navolging van de Rabobank komt nu ook SNS Bank klanten tegemoet die jarenlang te veel premie hebben betaald voor hun overlijdensrisicoverzekering, door een geldbedrag uit coulance uit te keren. Van Breda Risk en Benefits bood een vasthoudende klant uiteindelijk eveneens een regeling aan. Eerder keerde financieel dienstverlener Anac een dergelijke compensatie uit. Dit blijkt uit onderzoek van Kassa.
Volgens de SNS Bank gaat het vooralsnog om enkele tientallen klanten die een verzoek om premierestitutie hebben ingediend naar aanleiding van de Kifid-uitspraak van deze zomer. De Rabobank wil geen aantallen noemen. Veel mensen maakten hierbij gebruik van de voorbeeldbrief op onze site die werd opgesteld door financieel advocaat Harm Jan Tulp. Die refereert aan de Kifid-uitspraak waarbij een klant 3.200 euro aan te veel betaalde premie terugkreeg, omdat zijn adviseur hem niet had geïnformeerd over tussentijdse premiedalingen.

Reacties stromen binnen bij Kassa

Zowel de Rabobank als SNS Bank geven aan dat geen sprake is van een algemene coulanceregeling die automatisch een compensatie uitkeert. Klanten moeten hier zelf achteraan en dat gaat niet zonder slag of stoot, blijkt uit reacties die bij Kassa blijven binnen stromen.
Een klant van SNS Bank laat Kassa weten maandenlang bezig te zijn geweest om voor compensatie in aanmerking te komen. Pas toen hij een klacht indiende bij het Kifid, kwam SNS Bank ineens over de brug met een aanbod van 6000 euro. GeldXpert laat een klant die een klacht indiende bij het Kifid al bij voorbaat weten deze uitspraak niet als bindend te aanvaarden en dreigt met een tegenclaim voor juridische kosten bij een eventuele gang naar de rechter.
ING laat een klant opvallend genoeg weten dat de Kifid-uitspraak op haar geen betrekking heeft, omdat zij anders dan de casus uit de procedure voor slechts één verzekeraar bemiddelt. "Dat is opmerkelijk want Rabobank bemiddelt voor Interpolis en SNS Bank voor Reaal en die bieden klanten wel een regeling aan", aldus Harm Jan Tulp. "De nazorgverplichting geldt zowel voor adviseurs die voor één als voor meerdere aanbieders bemiddelen."

Consumentenbond: Laakbare adviseurs

De Consumentenbond vindt de reacties van financieel adviseurs laakbaar en roept de sector op zijn verantwoordelijkheid te nemen. "Als blijkt dat iemand te veel premie heeft betaald en al veel eerder had kunnen besparen dan moet je dat geld terug betalen en daar niet moeilijk over doen", aldus woordvoerder Joyce Donat.

Consumenten vaak niet geïnformeerd

Uit een recente enquête bleek dat maar liefst 78 procent van de consumenten nooit meer wat zijn adviseur heeft gehoord na het afsluiten van een financieel product. Het overgrote merendeel van klanten met een overlijdensrisicoverzekering is bovendien niet geïnformeerd over de enorme premiedalingen en de mogelijkheid om te besparen door over te sluiten. Sinds 2002 zijn die gedaald met maar liefst 60 procent. Daarmee voldoen adviseurs volgens Tulp niet aan hun zorgplicht zoals omschreven in artikel 4:20 en 4:21 van de Wft.
Bekijk alle info in Kassa's Dossier Overlijdensrisicoverzekering
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor