Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Spannende confrontaties in De Belbus Special

15-08-2022
  •  
leestijd 5 minuten
  •  
1228 keer bekeken
  •  

In de Belbus Special kijken we terug naar bijzondere verhalen van het afgelopen jaar. Met onder meer een wilde achtervolging, spannende confrontaties, ludieke acties en een spetterende finale!

We kijken  verder terug in bijna een kwart eeuw geschiedenis van de Belbus. We laten daarnaast zien hoe je problemen kunt voorkomen door goed op te letten en weten wat je rechten zijn en we nemen een kijkje achter de schermen bij het Landelijk Meldpunt Internet Oplichting (LMIO) bij de jacht op malafide websites.

Oud-presentatoren

De Belbus bestaat sinds 1998 en met oud-verslaggevers en oud-presentatoren Elena Lindemans, Jeroen Kortschot, Rutger Verhoeven en Amber Kortzorg kijken we naar hun favoriete verhalen. Het geeft aan hoe belangrijk de Belbus vanaf het begin is geweest en het biedt een mooi tijdsbeeld. Zo begon documentairemaker Elena Lindemans haar loopbaan bij de Belbus. De oervader van Kassa, Felix Meurders, gooide haar in 1998 voor de leeuwen.

Brutaler

In 2012 zorgde Jeroen Kortschot ervoor dat de Belbus kon blijven bestaan toen afscheid werd genomen van Stichting de Ombudsman, dat Kassa en de Belbus jarenlang met raad en daad had bijgestaan. Jeroen werd ook de eerste presentator in beeld. Zijn opvolger in 2014, Rutger Verhoeven, bleef tot eind 2016, toen Amber Kortzorg het overnam. Zij gaf de Belbus een brutaler gezicht. En dat deed ze zo goed dat ze vervolgens ook het gezicht van Kassa werd, als opvolger van Brecht van Hulten.

Achtervolging

Tijdens de periode van Amber was al te zien dat bedrijven in toenemende mate niet meer verantwoording wilde afleggen voor de camera van de Belbus. Daarom moet de redactie steeds weer nieuwe acties verzinnen om toch een weerwoord van een bedrijf of organisatie te krijgen. Zo achtervolgde Ciana het afgelopen jaar letterlijk de man achter een bedrijf dat kleine zelfstandige ondernemers gouden bergen beloofde met een prachtig marketingplan. Dat in feite weinig voorstelde en Anita Kaandorp geen nieuwe klanten opleverde. Ze voelde zich belazerd. Door de Belbus kwam ze van haar contract af.

Hoogwerker

Met de bouwladder waar Nadia en Vincent het al maandenlang mee moesten doen doordat een gekochte wenteltrap maar niet werd geleverd, trokken we naar de leverancier houtcompleet.nl. Die schrok zo van onze aangekondigde komst, dat het bedrijf toevallig op de bewuste dag gesloten was. Maar het geld van de trap werd wel meteen terugbetaald.

Ticketbemiddelaar Cheaptickets was zo slecht bereikbaar dat we de aandacht trokken met een hoogwerker en de tekst ‘Cheaptickets, waar blijft ons geld?’ Petra Luteijn heeft inmiddels het geld van de gecancelde vlucht, dat van Ryanair moest komen, inmiddels terug.

Geduld

We stelden ook het geduld van de woordvoerder van T-Mobile, die wel zo sportief was om mee te werken, danig op de proef door haar lang te laten wachten voordat het interview kon beginnen. Kon zij ook eens voelen hoe frustrerend het voor Cornelie Blois van Treslong was om maandenlang te moeten wachten op geld dat per abuis twee keer van haar bankrekening was afgeschreven.

Hoe ontdek ik valse reviews?

In de Belbus Special laten we zien hoe je problemen kunt voorkomen door goed op te letten en te weten wat je rechten zijn. Dat je bijvoorbeeld een aankoop in een winkel niet altijd mag retourneren, maar bij een online aankoop binnen 14 dagen wel. Dat reviews niet altijd echt zijn en hoe je kunt voorkomen dat je erin trapt. Een tip: hoe groter het aantal recensies op een vergelijkingssite en hoe specifieker de teksten, hoe groter de kans dat die wel echt zijn.

Malafide websites

Zeker niet echt zijn frauduleuze webwinkels waar je geld naar overmaakt zonder ooit een product te ontvangen. Oplichters dus. Die zijn juist in de laatste twee jaar veel actiever omdat veel meer mensen noodgedwongen tijdens de lockdowns online zijn gaan winkelen. We nemen daarom een kijkje achter de schermen bij het Landelijk Meldpunt Internet Oplichting (LMIO) van de politie bij de jacht op die malafide websites. Waarmee ook duidelijk wordt waar je zelf op kunt letten. Vuistregel: als iets te mooi lijkt om waar te zijn, dan is dat het bijna altijd ook. Te mooi en dus niet waar.

Zoals de website koffiekeuzes.nl waar luxe koffiezetapparaten worden aangeboden voor 60 euro. De webwinkelsurveillanten van het LMIO ontdekten onlangs deze site die in een paar dagen tijd honderden slachtoffers maakte. Op last van de politie werd koffiekeuzes.nl snel uit de lucht gehaald en kon een groot aantal klanten nog het geld terugkrijgen.  

7 tips om een valse webwinkel te herkennen

Wil je zelf voorkomen en aarzel je of een webwinkel wel of niet betrouwbaar is, dan zijn er nog een paar simpele dingen waarop je kunt letten.

  • Gebruik de zoekfunctie van het Landelijk Meldpunt Internet Oplichting (LMIO) om te checken of jouw webwinkel al bij de politie bekend is.
  • Doe altijd aangifte als je bent opgelicht, zodat de politie het kan onderzoeken en anderen kan waarschuwen. Soms kan het er ook toe leiden dat je je geld             terugkrijgt.
  • Kijk naar recensies en ook hier geldt: hoe groter de site (bijvoorbeeld Trustpilot) en hoe meer reviews, hoe betrouwbaarder meestal de recensies.
  • Google op klachten + de naam van de webwinkel. Als je daar waarschuwingen vindt die iets zeggen over de (on)betrouwbaarheid van de webwinkel, weet je wat je moet doen.
  • Is het bedrijf telefonisch wel of niet bereikbaar en heeft het een bezoekadres? Kun je ergens terecht bij klachten?
  • Is de methode van betaling heel ongebruikelijk: niet met creditcard, alleen bankoverschrijvingen? Wordt er korting geboden bij betaling in bitcoins, dan is dat een slecht teken.
  • Check op de website van een eventueel genoemd bekend webwinkelkeurmerk ook of de winkel daar werkelijk is aangesloten.
  • Check of de inschrijving bij de Kamer van Koophandel wel echt is. Dat doe je eenvoudig op de site van de Kamer van Koophandel (kvk.nl) of door het KvK-nummer in combinatie met de naam van de winkel te googelen.

Frustraties

Wie te maken krijgt met de Belbus heeft meestal al een lange frustrerende strijd met een bedrijf of de organisatie achter de rug. En hoewel de Belbus de problemen meestal weet op te lossen, zijn die gevoelens niet meteen verdwenen. Om het nieuwe jaar met een schone lei te kunnen beginnen, hebben we met een aantal gedupeerden van het afgelopen jaar die woede en frustratie eruit geslagen. Letterlijk, in een smashroom waar je er voor je plezier even lekker op los kunt beuken. Op die apparaten en spullen die al onbruikbaar zijn en anders op de sloop of de afvalberg belanden.

Dat lucht enorm op en brengt spetterend einde aan een succesvol Belbus-jaar. Heb je ook een probleem waar je de Belbus voor wilt inschakelen? Mail dan naar belbus@bnnvara.nl en laat dan vooral je telefoonnummer achter zodat we je snel kunnen bereiken!

Herhaling van 8 januari 2022.

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor