'Spoorbodem niet berekend op vollere treinen'
03-12-2019
• leestijd 1 minuten
Uit onderzoek blijkt dat zo'n tachtig procent van de Nederlandse spoorfundering nog uit het 'stoomtijdperk' dateert en dus niet geschikt is voor de verwachte toename van treinverkeer richting 2030.
Intensievere treinverkeer
Verzakkingen worden volgens Rolf Dollevoet van de TU Delft door het intensievere treinverkeer een steeds groter probleem, meldt de Telegraaf.
Miljarden aan extra investeringen nodig
Dollevoet stelt dat er miljarden aan extra investeringen nodig zijn om het spoor geschikt te maken. "Meer en snellere treinen zijn absoluut noodzakelijk, maar het huidige spoor in ons land is daar niet op berekend", zegt hij.
Enorme groei van treinreizigers
Spoorbeheerder ProRail bevestigt de toenemende problemen om de enorme groei van treinreizigers op te kunnen vangen. Het bedrijf geeft aan de knelpunten in kaart te brengen, om daarna concrete maatregelen te nemen.
Slappe ondergrond
Meer dan de helft van de Nederlandse spoorbodem bestaat uit 'slappe ondergrond' zoals klei en veen. Door de steeds zwaardere belasting van het drukke treinverkeer verzakt de grond veel sneller dan verwacht.
Bron: Telegraaf