Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Steeds meer huishoudens kopen Fairtrade

22-10-2020
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
78 keer bekeken
  •  
logo_fairtrade.jpg
Vorig jaar hebben weer meer consumenten Fairtrade-producten gekocht. 87,4 procent van de huishoudens heeft in 2019 minstens een keer zo'n product in huis gehaald. Omgerekend zijn dat ruim 6,9 miljoen huishoudens. In 2017 was dat nog 78,5 procent.
Steeds meer producten zijn verkrijgbaar in een Fairtrade-variant. Ook hechten steeds meer mensen belang aan duurzame en eerlijk geproduceerde producten, volgens Fairtrade Nederland (voorheen Stichting Max Havelaar).

Keurmerk

Faitrade Nederland is de eigenaar van het Fairtrade-keurmerk in Nederland. Met het keurmerk zet Fairtrade Nederland zich in voor betere productie- en handelsvoorwaarden voor producenten in armere landen, bijvoorbeeld door een minimumprijs en een premie voor producten te garanderen. Het keurmerk zit in Nederland volgens Fairtrade Nederland op zo'n 8800 producten, waaronder koffie, thee, chocolade en bananen.
De coronacrisis maakt dit jaar de kwetsbaarheid van boeren en arbeiders in arme landen zichtbaar, aldus Fairtrade Nederland. Ze hebben geen buffer om op terug te vallen als inkomsten teruglopen, terwijl er tegelijkertijd juist extra investeringen nodig zijn bij bedrijven om de verspreiding van het virus tegen te gaan. Fairtrade Nederland organiseert in de week van 24 oktober tot en met 1 november de Fairtrade Week. Tijdens die dagen besteden supermarkten en winkels extra aandacht aan eerlijke handel. ANP
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor