Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

'Steeds meer mama's met lege handen'

10-05-2013
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
cadeau_08.jpg
Veel moeders zullen het zondag op Moederdag met een goedkoper presentje moeten doen. Ook het aantal mama's dat helemaal niets krijgt, is toegenomen. Naar verwachting geven kinderen dit jaar minder uit aan cadeautjes, stelt onderzoeksbureau Q&A Research op basis van onderzoek onder 1400 consumenten.
Bezuinigen
Van de 61 procent die wat aan Moederdag doet, koopt 79 procent een cadeautje. Vorig jaar was dit nog 84 procent en toen besteedde 66 procent van de ondervraagden op die dag extra aandacht aan hun ma. Ook per afzonderlijk cadeau wordt er dit jaar bezuinigd. Waar een gemiddeld cadeau voor moeder in 2012 nog rond de 23 euro kostte, zal dat nu minder dan 21 euro zijn.
'Commercieel'
Een jaar geleden constateerde Q&A nog een lichte stijging in de hoeveelheid aanhangers van Moederdag. Nu lijkt de daling van de jaren ervoor zich door te zetten. Veel mensen bestempelen de viering van Moederdag als 'commercieel'.
Bloemen
Wie zondag wel als een leuke dag ziet om moeders te bedanken, koopt in bijna de helft van de gevallen een bloemetje. Wanneer het de schoonmoeder betreft, dan is dit aandeel zelfs 57 procent.
Cadeaubon
Cosmeticaproducten en bonbons of ander snoepgoed zijn eveneens veel gegeven geschenken. Ten opzichte van vorig jaar is met name de cadeaubon fors in populariteit gestegen (van 10 naar 16 procent). Vooral mannen en jongeren geven vaak een cadeaubon aan hun moeder, aldus Q&A. ANP
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor