Advertentiewijze e-bike aanbieder Stella onder de loep genomen
20-05-2017
•
leestijd 3 minuten
•
1093 keer bekeken
•
Aanbieder van elektrische fietsen en groot adverteerder in landelijke dagbladen Stella maakt het erg bont met hun advertenties. De e-bike aanbieder adverteert namelijk al weken met een ‘tijdelijke’ korting, waar wordt gesteld dat je maar een paar dagen de tijd hebt om een e-bike met honderden euro’s korting te kunnen kopen. Klanten krijgen zo het idee snel te moeten toeslaan om van de korting gebruik te kunnen maken. Echter wordt deze ‘tijdelijke actie’ keer op keer opnieuw aangeboden, én lijkt de zogeheten actieprijs in werkelijkheid de normale prijs voor een fiets te zijn.
“Misleidende handelspraktijken”
Stella lijkt consumenten te willen lokken met een actietermijn van een paar dagen, alleen binnen die termijn zou je volgens Stella gebruik kunnen maken van speciale korting. Maar bij nader inzien blijkt dat de weken erna de actie steeds opnieuw wordt verlengd en het gepresenteerde tijdelijke voordeel dus eigenlijk constant geldig is. Je hoeft dus niet binnen een paar dagen toe te slaan om de ‘actieprijs’ te betalen. Dit wel zo presenteren valt onder misleidende handelspraktijken en gaat tegen de wet in, aldus advocaat Jantine Pracht. Bedrijven mogen geen onjuiste informatie verstrekken over bijvoorbeeld het bestaan van een specifiek prijsvoordeel of resultaten en kenmerken van op een product verrichte test of controle. Naast de kortingsactie adverteert Stella ook met de slogan ‘Beste e-bike van Europa’ in combinatie met een e-bike test. De consument zal zo de slogan koppelen aan het testlogo, aldus advocaat Pracht. En dat is in dit geval onjuist, Stella is in die test niet verkozen tot beste elektrische fiets van Europa. Daarnaast zijn de uitgebreide testresultaten voor de consument niet te achterhalen en te controleren.
Kortingsprijs is normale prijs
Kees Bakker van de Fietsersbond, ook wel bekend als TestKees, heeft voor Kassa ook gekeken naar de advertentiewijze van Stella. Eén van de bekendste e-bikes van Stella, het model Copenhague, wordt constant met 300 euro korting aangeboden voor een ‘tijdelijke actieprijs’ van 1899 euro. De fiets zou in theorie zonder de korting dus 2199 euro kosten. Maar fietsendeskundige Bakker stelt dat 1899 euro de normale prijs is voor deze fiets met de betreffende voorzieningen, 300 euro meer zou te duur zijn. Ook als wij afgelopen week de klantenservice van Stella bellen krijgen we te horen dat de kortingsactie op de Copenhague ‘wegens succes verlengd is’, en we nog maar een paar dagen de tijd hebben om deze fiets voor de ‘speciale prijs’ van 1899 euro aan te schaffen.
Reclame Code Commissie
Marketingdeskundige Max Kohnstamm reageert in de studio. Hij hield de advertenties van Stella al langer nauwlettend in de gaten. Kohnstamm kondigt in Kassa aan dat hij een klacht heeft opgesteld tegen Stella, deze dient hij in bij de Reclame Code Commissie. De klacht is gebaseerd op drie punten die volgens Kohnstamm misleidend zijn voor de consument. Allereerst de kortingsactie die wordt gepresenteerd als tijdelijk maar telkens ‘wegens succes verlengd’ wordt. Daarnaast gaat hij in de klacht in op de slogan ‘Beste fiets van Europa!’. Ook richt Kohnstamm zich met zijn klacht op de klantenbeoordelingen. Via website Kiyoh worden de klantenbeoordelingen van Stella verzameld, echter op de site van Kiyoh is te lezen dat Stella opdracht heeft gegeven om deze beoordelingen te verbergen. Wel schermen ze met een hoog gemiddeld klanttevredenheidscijfer. Ook stelt Kohnstamm dat Stella in hun brochure adverteert met informatie die zij in hun eigen algemene voorwaarden tegenspreken, zoals service aan huis zonder voorrijkosten en een garantie van 5 jaar op de fiets.