Stellantis, het moederconcern van onder andere Peugeot, Citroën, Opel en DS heeft een speciaal platform in het leven geroepen om alle klachten over de PureTech-motor te verzamelen.
Iedereen die in het bezit is van een auto met een problematische PureTech 1.2 motor kan zich hier melden. Navraag bij Stellantis-woordvoerder Jeroen Maas leert dat ook mensen die zich eerder al hebben gemeld bij het autoconcern er goed aan doen om zich op dit platform te melden.
Helaas lijkt Stellantis nog steeds vast te houden aan dezelfde rigide voorwaarden voor zij tot eventuele compensatie voor geleden schade overgaan. Daarmee wordt volgens Kassa voorbijgegaan aan de garantievoorwaarden die Stellantis oorspronkelijk bij de auto heeft gegeven.
De voorwaarden die Stellantis hanteert, zijn terug te lezen op deze informatiepagina: Uitgebreide garantieregeling PureTech-motoren.
In de verklaring staat onder meer: "Houd er rekening mee dat u de eigenaar van het voertuig moet zijn om de claim in te dienen. Dit betekent dat alle documentatie (registratie van het voertuig, facturen, enz.) op uw naam moet staan.”
De PureTech-motoren worden door heel Europa verkocht en daarmee komen de distributieriemproblemen in heel Europa voor. Duitse, Engelse, Belgische rijders en consumentenprogramma's hebben aandacht besteed aan de afbrokkelende distributieriem en daarmee Stellantis gedwongen om in beweging te komen.
In België ging eerder dit jaar het genoemde platform voor PureTech-rijders online. Duizenden klachten kwamen er op binnen. Bij de zuiderburen wordt inmiddels geklaagd over het uitblijven van compensatie en antwoorden, berichtte consumentensite Testaankoop.be vorige maand. Stellantis liet daarop in een reactie weten in mei te zullen starten met terugbetalingen aan gedupeerden.
In Frankrijk zijn sinds begin dit jaar via het platform naar verluidt ruim 8.000 aanvragen ingediend. De eerste terugbetalingen door Stellantis hebben plaatsgevonden of zijn in uitvoering, meldde een Franse nieuwssite vorige week.
In Frankrijk rijden uiteraard de meeste auto's rond met een problematische Stellantis-auto. De Franse jurist Christophe Lèguevaques is vorig jaar in Frankrijk een collectieve rechtszaak begonnen waarbij hij zo'n 5.000 PureTech-rijders vertegenwoordigt. De uitslag van deze zaak is nog niet bekend. Zo’n 8.000 Spaanse PureTech-rijders willen zich graag bij de Franse jurist aansluiten.
Woordvoerder Jeroen Maas van Stellantis in Nederland liet desgevraagd aan Kassa al wel weten dat een eventuele uitspraak of schikking in Frankrijk niet ook direct voor Nederlandse gedupeerden zal gaan gelden.
Kassa blijft deze zaak uiteraard volgen.
Bekijk een beknopte samenvatting van de problemen met de PureTech-motor uit de Kassa-uitzending van april 2024.
Meer over:
puretech-motor, distributieriem, stellantis, peugeot, citroën, ds, opel, natte distributieriemMeld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!