Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Supers stunten meer met kiloknallervlees

21-01-2016
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
kip-930x520
Nederlandse supermarkten hadden vorig jaar 40 procent meer keurmerkloos vlees in de aanbieding dan in 2014. Dat concludeert dierenwelzijnsorganisatie Wakker Dier, die de folders van supers analyseerde.Wakker Dier is woest. "Supers stunten steeds vaker met dierenleed en jagen zo de vleesconsumptie van het dieronvriendelijkste vlees op. Dit staat lijnrecht tegenover het overheidsbeleid voor klimaat, antibioticareductie en dierenwelzijn", aldus de organisatie.
Plofkip
Uit de folders van de zeven grootste supermarkten blijkt dat ze vorig jaar 3566 keer met vlees zonder dierenwelzijnskeurmerk stuntten. De zeven supers zijn Albert Heijn, Aldi, Dirk, Emté, Jumbo, Lidl en Plus. De kiloknalleraanbiedingen betroffen plofkip, vlees van industrievarkens en rundvlees. Albert Heijn, Lidl en Emté springen eruit met veel goedkope plofkip.De winkelbedrijven hadden ook aanbiedingen voor vlees met een keurmerk en dat aantal verdubbelde tot 712. "Een flinke stijging, maar nog steeds is ruim vier op de vijf aanbiedingen voor keurmerkloos vlees", berekende Wakker Dier.
Aanbiedingen
De organisatie wil dat supermarkten stoppen met folderaanbiedingen voor vlees en vleeswaren zonder erkend dierenwelzijnskeurmerk. Zolang de supers op grote schaal stunten met goedkoop vlees, krijgen diervriendelijke alternatieven, zoals producten met het keurmerk Beter Leven en vleesvervangers, geen kans, vindt Wakker Dier.
ANP
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor