Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

'Tachtigjarig blikje populairder dan ooit'

06-10-2015
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
blikjes-frisdrank_06.jpg
Het drankblikje viert dit jaar zijn tachtigste verjaardag en is populairder dan ooit. Het blikje heeft in de loop der jaren een flinke metamorfose ondergaan en de ontwikkeling ervan staat nog steeds niet stil. Zo kun je tegenwoordig bij bepaalde blikjes aan de buitenkant al zien of het drankje de juiste temperatuur heeft en zijn er sinds kort ook hersluitbare drankblikken te verkrijgen. Europeanen drinken gemiddeld 84 blikjes per jaar, blijkt uit cijfers van BCME (Beverage Can Makers Europe).
Lipje
De eerste blikjes werden in 1935, na de Amerikaanse drooglegging, verkocht door bierbrouwer Krueger. Maar om ze te openen was wel flink wat spierkracht nodig. De eerste blikverpakkingen waren liefst zeven keer zwaarder dan de huidige. En ze konden alleen maar geopend worden met een vlijmscherpe bijgeleverde priem. Pas in de jaren zestig kwam daar verandering in. Toen bedacht een Fransman het bekende lipje.
Geschikt voor alle drankjes

Meer over:

blikje, diginieuws
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor