Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

'Teksten vaak niet begrijpelijk ondanks wet'

06-09-2011
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
signing_the_contract_359x210_01.jpg
Teksten als medicijnbijsluiters, hypotheekoffertes en pensioenoverzichten horen begrijpelijk te zijn voor de burgers, dat is wettelijk geregeld. Maar vaak zijn ze dat niet. "Slechts 5 tot 21 procent van de proefpersonen vindt de juiste informatie in het pakket dat banken aan nieuwe hypotheekklanten verstrekken", aldus hoogleraar tekstontwerp en communicatie Leo Lentz, die vrijdag zijn oratie houdt aan de Universiteit Utrecht.
Medisch onderzoek
Ook toelichtingen bij medisch onderzoek zijn vaak niet begrijpelijk. "Dat komt omdat veel regelingen waarbij een tekst geschreven wordt, zelf al ontzettend ingewikkeld zijn", aldus Lentz dinsdag. Hij noemt als voorbeeld de pensioenen. "Het is dan aan taal- of communicatiespecialisten om daarbij een bijsluiter te maken. Dat is soms een onmogelijke opgave."
Probleem
Het probleem is volgens Lentz vaak dat bedrijven worstelen tussen het belang van de begrijpelijkheid enerzijds en dat van de juridische correctheid anderzijds. Als goed voorbeeld haalt hij de Belastingdienst aan. "Die hebben een tijd geleden een keuze gemaakt. Dat de burger het begrijpt, is wat hen betreft het belangrijkste."
Begrijpelijkheid bevorderen
Om de begrijpelijkheid van teksten te bevorderen is het belangrijk dat degene die het laatste jawoord geeft, niet een jurist maar een communicatie- of taaldeskundige is, vindt Lentz. ANP
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor