Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Telefoonlijn voor ouderen met vragen over internetfraude

08-04-2021
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
595 keer bekeken
  •  
oudere senior internet computer 1127
Senioren die hulp vragen om internetfraude te voorkomen, kunnen via een telefoonlijn bij de ANBO terecht. Met de advieslijn wil de ouderenbond voorkomen dat mensen slachtoffer worden van online oplichting of telefoonfraude.
Door middel van advies wil de ANBO ervoor zorgen dat ouderen "gehaaider" worden en criminelen te slim af zijn. Wie de lijn belt, krijgt tips over onlineveiligheid en de veiligheid van de woning. Aan de telefoonlijn werken ook de politie en het ministerie van Justitie en Veiligheid mee.

Ouderen vaak de klos

Bij internetfraude vormen ouderen een groot deel van de slachtoffers. Meer dan de helft van de meldingen bij de Fraudehelpdesk van fraude via WhatsApp kwam van 56-plussers. Bij oplichting waarbij de oplichter zich voordoet als de bank of een andere instantie kwam 81 procent van de meldingen van ouderen, aldus de ANBO. Met advies moeten er flink minder meldingen komen.
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor