Tienduizenden klanten dupe van problemen Thomas Cook en Neckermann
28-09-2019
•
leestijd 2 minuten
•
318 keer bekeken
•
Word ik mijn hotel uitgezet? Gaat mijn reis nog wel door? Krijg ik mijn geld wel terug? Tienduizenden Nederlanders kregen deze week te maken met deze vragen. Reisgigant Thomas Cook verkeert in grote problemen. De Britse tak ging failliet en het Nederlandse deel, waar Thomas Cook Nederland en Neckermann Reizen onder vallen, staat op omvallen.
Nog voordat de Nederlandse tak naar de rechter stapte om uitstel van betaling te vragen, gaf het bedrijf al aan niet meer genoeg geld in kas te hebben om geboekte reizen uit te voeren. Signaal voor Stichting Garantiefonds Reisgelden, de SGR, om in actie te komen.
50.000 boekingen bij Thomas Cook en Neckermann
Eerst worden mensen die al op reis zijn waar nodig bijgestaan. Volgens berichten in de media zou het om zo’n 10.000 mensen gaan. Maar een groep van 50.000 mensen die bij Thomas Cook Nederland of Neckermann Reizen hebben geboekt, moeten nog op reis.
Niet iedereen enthousiast over SGR
Zij kunnen met hulp van de SGR hun geld terugvragen of de reis omboeken. Dat laatste gaat niet altijd even soepel blijkt uit het verhaal van Monique van Kruisbergen die naar Turkije op vakantie zou gaan. Niet ieder reisbureau wil haar helpen met omboeken en uiteindelijk kan ze naar hetzelfde hotel, maar is ze meer geld kwijt voor minder dagen.
Ook de reisbureaus zijn niet onverdeeld enthousiast met de aanpak van de SGR. Zij moeten voor het omboeken of indienen van een claim van gedupeerden die hun geld terug willen ouderwets schadeformulieren invullen. Die moeten met handtekening van de gedupeerde en bijbehorende paperassen naar de SGR worden gemaild.
Tijdrovend werk
Een tijdrovende klus, die volgens Erik van der Waard veel makkelijker kan. Hij is voorzitter van de Dutch Travel Alliance, een koepel van onafhankelijke reisbureaus. Bijna de gehele reisbranche werkt met dezelfde administratiesoftware. Als de SGR daar ook bij zou kunnen, zou het werk bij wijze van spreken met 1 druk op de knop zijn afgehandeld. Sneller voor de reisbureaus, maar ook sneller voor gedupeerden die hun geld terug willen.
Getroffen reizigers kunnen voor uitgebreide informatie terecht op de site van de SGR
.