Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

ACM stopt misbruik peperdure doorschakelnummers

07-01-2019
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
68 keer bekeken
  •  
smartphone telefoon appen bellen 930
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft twee telefoonnummers van doorschakeldienst Telinfo ingetrokken omdat er misbruik is geconstateerd. Gedupeerde consumenten krijgen hun geld terug.
Volgens de toezichthouder liet Telinfo bellers standaard bijna 10 minuten in de wacht staan, terwijl de gesprekskosten per minuut werden afgerekend. Vaak werd daarna de verbinding verbroken, soms werd wel doorverbonden.

Duizenden telefoontjes

In totaal gaat het om enkele duizenden telefoontjes. Mensen die tussen 7 september en 3 oktober 2018 gebeld hebben naar nummers van Telinfo, krijgen hun telefoonkosten terug van hun telecomaanbieder. Hiervoor hoeven de gedupeerden zelf niets te doen.

Telecombedrijven verantwoordelijk voor terugbetalen

Hoewel de telecombedrijven zelfs niet schuldig zijn aan het misbruik, bepaalt de wet dat zij toch verantwoordelijk zijn voor het terugbetalen van de onterecht geïnde bedragen aan de consument. ,,Consumenten moeten erop kunnen vertrouwen dat een exploitant ze niet onnodig lang aan de lijn houdt en dat daadwerkelijk een dienst wordt aangeboden'', aldus ACM-bestuurslid Henk Don. ANP
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor