Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Topman Unilever 'hypocriet' over geloofwaardigheid reclames

19-06-2019
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
62 keer bekeken
  •  
Kind tv beeldscherm 930x520
Voedselwaakhond Foodwatch vindt het 'de brutaliteit ten top' dat Unilever klaagt over ongeloofwaardige reclames. "Unilever is 'vaste klant' in onze verkiezing voor het Gouden Windei, voor het meest misleidende product van het jaar". Topman Alan Jope van Unilever vindt reclamecampagnes die beloven om de wereld beter te maken maar nergens op gebaseerd zijn, "een groot punt van zorg".

Topman Unilever: 'vertrouwen raakt op'

Volgens Jope raken mensen langzamerhand hun vertrouwen kwijt in de geloofwaardigheid van reclame, omdat de daarin verkondigde boodschappen te vaak niet waar blijken te zijn. De topman sprak deze woorden op een grote reclamebijeenkomst in het Franse Cannes.

'Verbijsterend en lachwekkend'

Foodwatch reageert geprikkeld op de woorden van de Unliver-baas: "Om de pakjes en zakjes van Knorr als voorbeeld te noemen van hun duurzame bedoelingen, is zowel verbijsterend als lachwekkend. Er is een duurzaamheidslogo opgeplakt waarvan Unilever zelf de criteria en controle bepaalt. Een gevalletje ongeloofwaardige slager die zijn eigen vlees keurt."
Reclamebureaus moeten plannen voor commercials die ongeloofwaardig zijn afwijzen, vindt Jope. Unilever werkt volgens hem voortaan niet met bureaus die hun reputatie te grabbel hebben gegooid met verhalen die van de realiteit afwijken.
Ongeloofwaardige reclame past volgens Jope niet in de moderne samenleving. Consumenten kiezen massaal voor merken met een duidelijk maatschappelijk doel. Ook in eigen merken van Unilever is deze trend zichtbaar, aldus Jope. Duurzamere merken zoals Dove en Knorr groeiden in het afgelopen jaar veel sneller dan de rest. ANP
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor