Treinen door rood: 'het blijft mensenwerk'
07-01-2015
• leestijd 1 minuten
Het aantal treinen van de NS dat vorig jaar door een rood sein reed, daalde naar 49. In 2013 waren dat er nog 89. Samen met ProRail doet de spoorvervoerder er alles aan om dergelijke incidenten te voorkomen, ,,maar het blijft mensenwerk'', zegt een NS-woordvoerder.
Oorzaken
Een laagstaande zon, drukke communicatie met de verkeersleiding of een sein dat heel laat verspringt, kunnen hiervan de oorzaken zijn, legt hij uit. Nadien wordt dit altijd met de machinist geanalyseerd.
'Gevaarpunt'
Wanneer een trein toch door rood gaat, levert dit niet direct gevaar op. Zo is er vanaf het rode sein altijd nog een marge tot het ,,gevaarpunt’’, zodat er nog ruimte is om ongelukken te voorkomen. Vooral op plekken waar veel wissels liggen is deze marge dan van belang.
Veiligheidssysteem ATB-Vv
Volgens spoorbeheerder ProRail zorgt het nieuwe veiligheidssysteem ATB-Vv voor veel verbetering. Het systeem is een aanvulling op de bestaande treinbeveiliging die ervoor zorgt dat treinen ook op lage snelheid worden afgeremd al voordat zij een rood sein dreigen te passeren. In 2014 is het aantal installaties met circa zeshonderd uitgebreid.
Later in jaar definitief overzicht
De Inspectie Leefomgeving & Transport (ILT) komt later in het jaar met een definitief overzicht waarin ook gegevens van andere spoorvervoerders worden meegenomen. Daaruit moet ook blijken hoe vaak een gevaarpunt in 2014 is bereikt en wat de oorzaken zijn van het door rood rijden. ANP