Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Consumenten besteden meer aan tuinartikelen

23-03-2017
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
tuinhuis930x520
Nederlanders hebben vorig jaar meer geld gestoken in hun tuin. Volgens brancheorganisatie Tuinbranche Nederland werd er alles bij elkaar voor ruim 3,8 miljard euro aan tuinartikelen aangeschaft. Dat is 6 procent meer dan tuincentra, bouwmarkten en andere winkels in 2015 op dit vlak omzetten.
4 miljard euro
"We naderen weer de omzetniveaus van ruim 4 miljard euro van voor de crisis. Alle seinen staan op groen voor een mooi seizoen", stelt Brenda Horstra, adjunct-directeur van Tuinbranche Nederland.
12 procent meer
Onder meer tuinhuisjes en kassen vonden gretiger aftrek. Daarin ging 259 miljoen euro om, oftewel 12 procent meer dan een jaar eerder. De branche verstaat onder tuinartikelen ook bijvoorbeeld de goudvissen en hondenmanden die in tuincentra aan man worden gebracht. Met artikelen voor huisdieren werd 9 procent groei behaald, op 637 miljoen euro.
Kerstspullen
Verder viel de stevige verkoopplus met kerstspullen bij tuinwinkels op. Daarbij gingen de opbrengsten met 17 procent omhoog naar 172 miljoen euro.
Consumentenvertrouwen
Horstra stelt dat de tuinbranche onder meer profiteerde van het grote aantal verhuizingen, de dalende werkloosheid en een gunstige ontwikkeling van het consumentenvertrouwen. Consumenten kochten niet alleen meer producten maar ze schaften door de bank genomen ook wat duurdere artikelen aan. ANP
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor