Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Unox en Lidl op shortlist Liegebeestverkiezing

09-09-2016
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
291 keer bekeken
  •  
unox bierbommetjes 930x520
Unox, Lidl, Den Eelder, Vitel-Oké en Sea & We dingen dit jaar mee naar de onderscheiding Liegebeest 2016 van de actiegroep Wakker Dier. Met de verkiezing wil de stichting voor dierenwelzijn producenten ontmaskeren die consumenten om de tuin leiden met mooie praatjes over dierenwelzijn.
Dierenwelzijn
Op de shortlist prijken dit jaar bierbommetjes, kip, zuivel, kalfsvlees en tilapia. In tegenstelling tot wat de producenten beweren is het niet goed gesteld met het dierenwelzijn. Unox gebruikt volgens Wakker Dier industrievarken maar presenteert het als ‘100% kwaliteitsvlees’. Lidl plakt positieve stickers op bakjes kip terwijl het gaat om een plofkipras.
Leefruimte
Den Eelder scheidt pasgeboren kalfjes van hun moeder terwijl die van Vitel-Oké opgroeien in een dichte stal op een betonnen vloer met slechts twee vierkante meter leefruimte aldus de stichting. De tilapia van Sea & We worden gekweekt in overvolle vijvers en onverdoofd geslacht.
Consumenten kunnen vanaf vrijdag stemmen. Eerdere winnaars zijn onder meer KFC, McDonald’s en Iglo. ANP
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor