Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Vaak geen compensatie vertraagde EU-vlucht

26-04-2017
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
vliegtuig passagiers incheck 930x520
Luchtpassagiers in de EU krijgen vaak niet gecompenseerd voor afgelaste of vertraagde vluchten. Slechts in 25 procent van de gevallen waarin de reiziger volgens de EU-regels recht heeft op compensatie werd die de afgelopen twaalf maanden toegekend. Gratis eten en drinken werd aan minder dan de helft (46 procent) van getroffen passagiers verstrekt in gevallen waar ze daar recht op hadden.
Negeren de EU-regels
Dat blijkt uit onderzoek in zes EU-landen dat donderdag in Brussel werd gepresenteerd. Monique Goyens van de Europese consumentenkoepel BEUC: ,,De cijfers zijn verontrustend. Luchtvaartmaatschappijen negeren de EU-regels regelmatig en de autoriteiten doen er niets aan. Consumenten hebben recht op bescherming, en niet alleen de klagers.”
Niet per definitie gecompenseerd
De EU-wet heeft betrekking op alle vluchten binnen en uit de EU vertrekkende vluchten, en in de EU aankomende vluchten van een maatschappij uit de EU. Vertraagde of afgelaste vluchten worden niet per definitie gecompenseerd. Er kunnen bijvoorbeeld bijzondere omstandigheden zijn. Het onderzoek werd gehouden in België, Denemarken, Frankrijk, Italië, Portugal en Spanje. ANP
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor