Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Veel klachten over CrownCard B.V.

17-09-2016
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
83 keer bekeken
  •  
930x520 CrownCard
Bij Kassa en de Consumentenbond kwamen de afgelopen maanden tientallen klachten binnen over het bedrijf CrownCard , een bedrijf dat een kortingskaart met 'cashback' aanbiedt. Als klant van CrownCard kun je een deel van je aankoopbedrag terugvragen, door een bonnetje in te sturen of door via de bij hen aangesloten webwinkels iets te kopen. Potentiële klanten worden via de telefoon geworven. Aan de telefoon zeggen de klanten 'ja' tegen de voorwaarden, in de veronderstelling dat ze vrijblijvend een mail met informatie zullen ontvangen. Veelal blijft die mail echter uit, waardoor de mensen niet op de hoogte zijn van het feit dat ze automatisch in een proefperiode zitten en 14 dagen de tijd hebben om op te zeggen.
Niet van af te komen
Na 14 dagen ontvangen de benaderde mensen een mail met een factuur voor 99 euro, een bedrag dat eenmalig in rekening wordt gebracht voor een lidmaatschap op de CrownCard. Wanneer de mensen het bedrijf terugmailen dat ze geen gebruik willen maken van deze dienst, krijgen ze een mail terug waarin staat dat de proefperiode reeds verlopen is, en opzeggen geen optie meer is. Ook stuurt het bedrijf een bandopname als bewijs mee, waarop de mensen zichzelf 'ja' horen zeggen op de gestelde voorwaarden. Als je niet wilt betalen krijg je een aanmaning, en in sommige gevallen zelfs een brief van een incassobureau.
Mag dit wel?
Bij elk protest vanuit de mensen wordt door het bedrijf teruggegrepen naar de bandopname. Het bedrijf vindt dat de telefonische instemming van de mensen bindend is, en dat de mensen daarom het eenmalige lidmaatschapsbedrag verschuldigd zijn. Als de mensen na voltooiing van de betaling alsnog willen opzeggen, is dat voor het bedrijf geen probleem.
Jantine Pracht, advocaat bij Van Batenburg & Pracht Advocaten , reageert in onze studio. Ze zegt dat de overeenkomst met CrownCard – als deze alleen telefonisch is afgesloten – niet rechtsgeldig is. Omdat je als lid van CrownCard op ieder moment van de dag aanspraak kunt doen op de cashbackdienst, is er juridisch gezien sprake van 'het geregeld leveren van diensten'. Voor een dienst die geregeld geleverd wordt geldt – net als voor een telefonisch afgesloten abonnement – een schriftelijkheidsvereiste .
Juridische stappen
Omdat de overeenkomst volgens advocaat Jantine Pracht niet rechtsgeldig is, ben je het bedrag van 99 euro niet verschuldigd aan CrownCard. Met andere woorden: je hoeft het niet te betalen, hoeveel aanmaningen of deurwaarder- en incassodreigingen het bedrijf je ook stuurt.
Wanneer je het bedrag van 99 euro al wel betaald hebt, kun je het bedrag terugvorderen. Dat kan aan de hand van een voorbeeldbrief die Jantine Pracht heeft opgesteld. Deze vind je hier . Als CrownCard twee weken na het versturen van de brief niet reageert, kun je een verzoek indienen bij de kantonrechter in Enschede.
Reactie Crown Card BV
CrownCard wilde niet voor onze camera reageren. De directeur zegt momenteel in Turkije te zitten. Ook het verzoek om het gesprek via Skype te voeren, wees het bedrijf af. Wel hebben ze in een telefoongesprek laten weten dat ze van mening zijn dat de werkwijze van CrownCard volledig volgens de Nederlandse wet is. Daarnaast vond het bedrijf dat Kassa niet onpartijdig genoeg is om hun kant van het verhaal toe te lichten.
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor