Veel nepaanbiedingen speelgoed bij webwinkels
20-11-2014
• leestijd 1 minuten
De kortingen die webwinkels bieden op speelgoed, zijn vaak nep. De van/voor-aanbiedingen kloppen veelal niet, omdat de 'van-prijs' nooit is gerekend. ,,Op deze manier worden fikse kortingen gesuggereerd en daarmee consumenten misleid'', zo meldde de Consumentenbond donderdag. Ook komt het geregeld voor dat zowel de 'van-' als de 'voor-prijs' plotseling hoger wordt.
Meeste nepaanbiedingen
Bol.com heeft volgens het onderzoek de meeste nepaanbiedingen: 70 procent van de kortingen op speelgoed is nep. Ook Wehkamp, Intertoys, Bart Smit, Blokker en andere verkopers maken zich in hun onlinewinkels schuldig aan de praktijken. V&D en Toys'R'Us hebben met nog geen 10 procent de minste misleidende aanbiedingen.
Consumentenadviesprijs
Directeur Daniel Ropers van bol.com zegt in een reactie het niet eens te zijn met de Consumentenbond. De prijs waarnaar bol.com bij zijn aanbiedingen verwijst, is de consumentenadviesprijs die door de leverancier is vastgesteld, aldus Ropers. Als de adviesprijs niet beschikbaar is, baseert bol.com zich op de prijzen van andere winkeliers.
'Winkels moeten dat vermelden'
Maar de Consumentenbond vindt dat als de aanbieding is afgeleid van een adviesprijs, winkels dat moeten vermelden. Dat geldt ook als de 'van-prijs' een prijs is die door andere aanbieders zou worden gehanteerd.
Wehkamp zal aanpassen
Wehkamp heeft naar zeggen van de bond woensdagavond al toegezegd binnenkort zijn manier van aanbiedingen presenteren aan te passen. Dan zal de 'van-prijs' duidelijker als adviesprijs worden neergezet. ANP