‘Veel sites dienstverleners scoren slecht op toegankelijkheid’
01-09-2021
•
leestijd 1 minuten
•
97 keer bekeken
•
Websitebouwer Stuurlui heeft 119 sites van essentiële dienstverleners zoals internetproviders, vervoersmaatschappijen en hypotheekverstrekkers onder de loep genomen. Wat blijkt? Meer dan de helft van hen scoort te laag op toegankelijkheid, vooral voor mensen die bijvoorbeeld slechter zien of laaggeletterd zijn.
Ruim zes miljoen Nederlands hebben behoefte aan sites die niet alleen visueel toegankelijk zijn. Dit is vooral belangrijk voor mensen die te maken hebben met visuele beperkingen, laaggeletterd zijn of verminderde motoriek hebben.
Stuurlui heeft zeven categorieën onderzocht op basis van toegankelijkheidsrichtlijnen. Wat opviel is dat een deel juist erg goed scoort, terwijl er een paar uitschieters zijn in het negatieve. Zo bleken sites van vervoersmaatschappijen het meest toegankelijk (+36 procent ten opzichte van gemiddeld), gevolgd door hypotheekverstrekkers (+17 procent) en drinkwaterbedrijven (+6 procent). Energieleveranciers scoorden beduidend minder (21 procent slechter dan gemiddeld).
Nog genoeg te verbeteren
Voor websites zouden vooral paginastructuur en toepassing van koppen beter kunnen. Huub Krauth, Lead developer bij Stuurlui, legt uit dat hierdoor schermlezers, voorleesassistenten en andere hulpmiddelen op een betere manier de sites kunnen ‘begrijpen’.
Onderzoeksmethode
Stuurlui heeft voor het onderzoek gekeken naar W3C webrichtlijnen, de WCAG toegankelijkheids-richtlijnen en de websitesnelheid. Stuurlui keek naar technische werkzaamheid, maar ook naar hoe goed een site te begrijpen is. De resultaten zijn per categorie afgewogen in gemiddelden. Meer informatie over het onderzoek is te vinden op de site van Stuurlui.