Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Veiling moet Nederlandse appel glans geven

17-09-2010
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
appels_05.jpg
De jaarlijkse appelplukdag, die zaterdag weer in het hele land gehouden wordt, moet dit jaar extra allure krijgen door tv-kok Pierre Wind, die bij een fruitbedrijf in Houten een eerste kistje appels veilt voor het kindertheater van het Wilhelmina Kinderziekenhuis.
Het gaat om een kistje Rubens, een van de drie betrekkelijk nieuwe rassen die de fruitsector graag onder de aandacht brengt. Nederland telt nog altijd 27 miljoen appelbomen, maar twintig jaar geleden waren dat er bijna twee keer zo veel.
Concurrentie uit het buitenland speelde de Nederlandse telers parten. De nieuwe appelrassen Rubens, Junami en Kanzi nemen de plaats over van meer traditionele appelrassen en moeten de consument meer aanspreken vanwege een betere smaak.
Tijdens de appelplukdag ontvangen de fruitbedrijven een dag lang belangstellenden. Iedereen kan komen plukken en proeven. Extra aandacht voor de appel moet de Nederlanders aanzetten tot het eten van meer fruit. Uit onderzoek blijkt dat veel ouders geen fruit stoppen in de broodtrommeltjes die hun kinderen meenemen naar school. Volgens Nederland Bloeit, de organisatie achter de nationale appelplukdag, ontbreekt fruit bovendien in 87 procent van de lunchpakketten van middelbare scholieren. Bron: ANP

Meer over:

appel, diginieuws, appels
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor