Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

'Verbeterpunten voor klachteninstituut Kifid'

27-10-2020
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
115 keer bekeken
  •  
kifid logo 930
Het financieel klachteninstituut Kifid kan meer doen om ervoor te zorgen dat consumenten niet op achterstand raken door een gebrek aan juridische kennis. Dat stelt het SEO Economisch Onderzoek in een studie in opdracht van het ministerie van Financiën.
Financiële dienstverleners hebben vaak meer proceskennis en proceservaring en kunnen zich kostbare gespecialiseerde juridische bijstand veroorloven. Het Kifid helpt consumenten bij het verwoorden van hun klacht. Maar die bijstand zou nog verder kunnen gaan. Ook kan de organisatie werken aan het verder terugdringen van de doorlooptijden, vindt het SEO.
Bij het Kifid kunnen consumenten aankloppen met klachten over bijvoorbeeld woekerpolissen. De onafhankelijkheid van het Kifid ligt al langer onder vuur na uitzendingen hierover van Kassa en Radar (AVROTROS). Minister Hoekstra (Financiën) kondigde dit jaar een onafhankelijk onderzoek aan naar het functioneren van het Kifid.
In 2016 constateerde Kassa dat de consument bij het Kifid vaker verliest dan de dienstverlener. Het optreden van het Kifid kwam recent nog ter sprake in een Kassa-uitzending over wurgkredieten van banken.

'Kifid heeft bestaansrecht'

De onderzoekers van SEO twijfelen niet aan het bestaansrecht en onafhankelijkheid van het klachteninstituut. Ze benadrukken dat een gang naar het Kifid laagdrempeliger is dan echt naar de rechter te stappen, omdat de doorlooptijden van de organisatie korter zijn en de kosten van de klachtafhandeling lager. Maar er is wel ruimte voor verbetering, onder meer als het gaat om het verkleinen van de zogeheten procedurele ongelijkheid.
Het klachteninstituut zelf reageert positief op het rapport. Het Kifid is vooral blij met de bevestiging van de eigen onafhankelijkheid en onpartijdigheid. De organisatie zegt verder aan de slag te gaan met de aanbevelingen van de onderzoekers. Minister Hoekstra laat weten de stappen van het Kifid tegemoet te zien en hierover met het instituut in gesprek te blijven. ANP / Kassa
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor