Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Verkoop Fairtrade-koffie explodeert

27-06-2014
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
koffiebonen_07.jpg
Nederlanders kochten vorig jaar flink meer Fairtrade-koffie. De verkoop van koffie met het keurmerk van de Stichting Max Havelaar is met 28 procent gestegen. Dit komt neer op een totaal volume van 5,2 miljoen kilo, oftewel 2 miljoen kopjes Fairtrade-koffie per dag.
Beschikbaarheid
De toename komt voornamelijk doordat de koffie met het Fairtrade-logo sinds eind 2012 ook bij supermarktketens Plus en Deen in de schappen is komen te liggen.
In totaal werd er vorig jaar voor 197 miljoen euro aan Fairtrade-producten verkocht, 5 procent meer dan in 2012. Boerenorganisaties in ontwikkelingslanden die werken met Fairtrade ontvingen daarvoor ruim 5,4 miljoen euro aan ontwikkelingspremie bovenop de marktprijs.
Minder bananen
Niet bij alle Fairtrade-producten was sprake van een toename in de verkopen. Van Fairtrade-bananen gingen er vorig jaar juist minder over de toonbank. Dat komt doordat de supermarkten Emté en Coop zijn gestopt met de verkoop van uitsluitend Fairtrade-bananen. ANP
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor