Bouwmarkten GAMMA en KARWEI zagen hun verkopen vorig jaar licht toenemen. De ketens profiteerden onder meer van de aantrekkende woningmarkt. Ook werpen eerdere investeringen in webactiviteiten en internetafhaalpunten hun vruchten af, meldde franchiseorganisatie Intergamma woensdag.
Winst
De gezamenlijke consumentenomzet groeide met 0,6 procent tot ruim 1,6 miljard euro. De bedrijfswinst kwam uit op 132 miljoen euro, 2,3 procent meer dan in 2013. Ook het marktaandeel van Intergamma werd vorig jaar iets groter. In Nederland is dat nu dik 41 procent.
Online
Directeur Harm-Jan Stoter wijst erop dat klanten steeds vaker gebruik maken van de mogelijkheid om via de webshop of de nieuwe app bestelde artikelen op te halen in een van de winkels van GAMMA of KARWEI. Ook zijn er veel klanten die bijvoorbeeld laminaat of een tuinset laten thuisbezorgen, dat ze eerst bekeken hebben in de winkel.
Pakketpunt
Alle filialen van GAMMA en KARWEI zijn inmiddels ook voorzien van een PostNL Pakketpunt. Hier kunnen bestellingen worden opgehaald die zijn gedaan bij andere webwinkels, bijvoorbeeld Coolblue of Zalando. Mede hierdoor stijgt het aantal bezoekers in de bouwmarkten.
Marktcijfers
Niet alleen GAMMA en KARWEI zien hun marktcijfers overigens weer iets verbeteren. De gehele doe-het-zelfmarkt lag in 2013 nog flink op zijn gat. De totale markt kromp toen met 8 procent, aldus Intergamma. Maar vorig jaar was geen sprake van een verdere daling.
De franchiseorganisatie verwacht dat de doe-het-zelfmarkt in Nederland komend jaar weer licht aantrekt. In ons land bevinden zich 302 van de 384 bouwmarkten. De vooruitzichten voor België waar Intergamma ook winkels heeft, zijn iets minder positief. Daar zal de groei nog achterblijven. ANP