Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Vertrouwen consument weer positief

19-03-2015
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
winkelen2_20.jpg
Voor het eerst sinds de zomer van 2007 is het vertrouwen van consumenten weer positief. Dat meldde het Centraal Bureau voor de Statistiek donderdag.
Meer optimisten
Het consumentenvertrouwen komt in maart uit op 2. Dat betekent dat er 2 procent meer optimisten zijn dan pessimisten. In februari stond de indicator nog op - 7.
Consumentenvertrouwen
Met 2 ligt het consumentenvertrouwen ruim boven het gemiddelde van de afgelopen twintig jaar (-8). Het vertrouwen bereikte in april 2000 de hoogste stand ooit (27). Het dieptepunt werd bereikt in februari 2013 (-44).
Economisch klimaat
Consumenten zijn vooral een stuk positiever over het economisch klimaat. Hier zijn de optimisten anders dan in voorgaande maanden weer ruim in de meerderheid.
Koopbereidbaarheid
De koopbereidheid gaat er ook op vooruit. Zo is het aantal consumenten dat de tijd gunstig acht voor grote aankopen voor het eerst sinds begin 2008 even groot als het aantal dat de tijd ongunstig vindt. Grote aankopen zijn bijvoorbeeld wasmachines, televisies en meubels. Gemeten over de hele linie staat de graadmeter van de koopbereidheid nog wel negatief, op -7. ANP
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor