De meest vervuilende tweetakt brommers en scooters worden vanaf 2018 uit de verkoop gehaald. Er mogen dan alleen nog maar brommers en scooters worden verkocht die aan de nieuwe Europese norm voldoen. Dat heeft staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur en Milieu) donderdag aan de Tweede Kamer laten weten.
Eerder stoppen nutteloos
Eerder stoppen met de verkoop van deze vervuilende voertuigen heeft ook weinig zin. Dat levert slechts "minimale verbetering" van de luchtkwaliteit op, aldus de bewindsvrouw. Ook ziet ze niets in een inruilregeling waarbij vieze brommers en scooters financieel voordelig ingeruild kunnen worden voor een schone. Dit draagt volgens haar te weinig bij aan een schonere luchtkwaliteit en zou haar ministerie te veel geld kosten.
Europese eisen
Vanaf 2018 moeten alle nieuwe brommers en scooters voldoen aan de nieuwe Euro 4 emissie-eisen. Mensen die dan nog een oude tweetakt brommer en scooter hebben, kunnen daar gewoon op blijven rijden.
Vieze brommers in uitverkoop
Volgens brancheorganisatie Bovag staan er momenteel nog tussen de 10.000 en 15.000 'vieze' brommers en scooters bij de dealers. "We zagen dit aankomen en hebben onze leden gewaarschuwd", aldus een zegsman. Bovag hoopt dat ze tegen het einde van het jaar allemaal verkocht zijn. "Maar het is de vraag of dat lukt. Het verbod geldt voor heel Europa, dus je kunt ze ook niet exporteren", voegde de woordvoerder toe.
Verbijstering bij RAI
De RAI Vereniging zegt ,,verbijsterd'' te zijn. Volgens de belangenbehartiger van fabrikanten en importeurs waren alle partijen nog in overleg met het ministerie en schaadt het besluit het vertrouwen van de markt. ,,In plaats van een milieusparend effect heeft dit besluit juist een nadelig effect op het milieu. Vreemd genoeg stond er nog een topoverleg gepland over dit onderwerp op het ministerie'', stelt voorzitter Steven van Eijck.
Blijdschap bij Milieudefensie
Milieudefensie is blij met het besluit van Dijksma. ,,Dit is een goede stap. We zien dit als een inhaalslag; de scooter is vele malen vervuilender dan een personenauto of vrachtwagen. Al jaren is geen beleid gevoerd, waardoor de oude, vieze scooters gewoon in de handel bleven'', aldus campagneleider Anne Knol. ANP