Verzekerden worden onterecht afgewezen voor verzekeringen
16-03-2019
•
leestijd 2 minuten
•
320 keer bekeken
•
De bond van Verzekeraars zegt in Kassa dat ze niet kan uitsluiten dat mensen op basis van verkeerde gegevens en op een onjuiste manier worden beoordeeld. Het kan gebeuren dat mensen geen verzekering meer krijgen of op hogere kosten worden gejaagd.
Vanavond was Richard Weurding, directeur van het Verbond van Verzekeraars te gast bij Kassa. Hij reageerde op het feit dat het Centraal Informatie Systeem CIS van de verzekeraars gegevens bewaart en gebruikt op een manier die niet volgens het eigen protocol niet toegestaan is.
Informatieverzoek leidt tot registratie in claimregister
Uit de uitzending van Kassa blijkt dat een informatieverzoek van een verzekerde bij haar verzekeraar leidt tot een registratie in het zogeheten claimregister van Stichting CIS. Deze stichting beheert het centraal informatiesysteem dat is opgericht door de gezamenlijke verzekeraars. Zij gebruiken de databank om fraude op te sporen, maar ook om mensen te beoordelen op hun claimgedrag. De manier waarop dit gebeurt mag niet volgens het privacyreglement en gebruikersprotocol.
Communicatie is slecht
Tenslotte blijkt de communicatie van de verzekeraars naar hun klanten slecht. In praktijk worden de meeste mensen niet actief op de hoogte gesteld van het bestaan van CIS, hoe ze daar worden geregistreerd en hoe die registraties worden gebruikt. Daar komen ze pas achter als ze bij een verzekering worden geweigerd omdat ze te veel CIS-registraties hebben – ook al bestaan die (deels) uit informatieverzoeken. Het Verbond van Verzekeraars zal ook dit probleem onder de aandacht brengen van de verzekeraars. ING heeft inmiddels actie ondernomen en schreef Kassa dat ze “
de informatie over de registratie bij de stichting CIS bij schademeldingen duidelijker (gaan) benoemen in haar communicatie. Dit proces wordt direct opgestart.”