In 2019 is de vleesconsumptie in Nederland voor het tweede jaar op rij gestegen, blijkt uit onderzoek van Wageningen Economic Research. En dat terwijl ook vegaburgers, sojamelk en andere vlees- en zuivelvervangers sterk aan populariteit winnen.
In 2019 bedroeg het totale verbruik van vlees en vleeswaren per hoofd van de bevolking 77,8 kilo. Dat is ruim een halve kilo meer dan in 2018. Toen werd er per hoofd 77,2 kilo geconsumeerd. Bij deze verbruikscijfers wordt ook het karkas meegeteld. Naast de stijging van de vleesconsumptie is tegelijkertijd ook het succes te zien van start-ups, gevestigde producenten én traditionele vlees- en zuivelbedrijven op de vegamarkt te zien. Wakker Dier ziet dit ook en stelt dat de stijging van vleesconsumptie haaks staat op de foodtrends van de laatste jaren waarin vegetariërs en flexitariërs juist terrein winnen.
Tussen 2009 en 2016 daalde de vleesconsumptie, maar vanaf 2017 wordt er weer meer vlees gegeten. Met name kippenvlees is erg in trek. Nederland eet nu jaarlijks zo'n 200 miljoen kippen. Mogelijk wordt er in restaurants en fastfoodketens meer vlees gegeten door toeristen en flexitariërs. "Het lijkt er op dat de flexitariër thuis zijn best doet, maar dat buitenshuis even vergeet", aldus Hilhorst.
De onderzoekers verwachten dat de cijfers over 2020 door de coronacrisis een ander beeld laten zien. Door coronamaatregelen loopt het toerisme terug en zijn veel restaurants gesloten.
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!