Er zijn vorig jaar voor het eerst meer nieuwe elektrische dan ‘gewone’ fietsen verkocht. In 2021 had iets meer dan de helft van de verkochte fietsen in Nederland elektrische ondersteuning. RAI Vereniging en BOVAG stellen wel dat de fietsverkoop door leveringsproblemen flink is gedaald.
In 2021 werden er bijna 16 procent minder nieuwe fietsen verkocht dan een jaar eerder. Toch blijkt uit onderzoek dat dit nog steeds het op een na beste jaar ooit is.
"In de loop van 2020 werd al duidelijk dat de coronapandemie zorgde voor een grote vraag naar fietsen in binnen- en buitenland, terwijl de wereldwijde maatregelen juist zorgden voor fikse verstoringen in de leveringsketen. Ook in 2021 en dit jaar spelen toeleveringsproblemen de sector parten", aldus de verenigingen. De markt voor elektrische fietsen kromp daarmee ook met ruim 12 procent.
Veel fietsen werden voor een hogere prijs verkocht. Gemiddeld moest er voor een fiets ruim 1600 euro betaald worden. Dat is 8 procent meer dan het jaar daarvoor. Een elektrische fiets kostte gemiddeld nog net geen 2400 euro. Dat is een stijging van ruim 6 procent op jaarbasis.
Het verlies aan de verkoop van nieuwe fietsen werd niet gecompenseerd door de tweedehandsmarkt. Daar was een daling van 6 procent. Dit komt neer op 400.000 fietsen. Nieuwe fietsen waren vorig jaar twee keer zo populair. Daar werden er in Nederland zo’n 900.000 van verkocht. 52 procent hiervan was elektrisch. ANP
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!