Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Vraag en aanbod van duurzame producten in supermarkten groeit

06-11-2020
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
192 keer bekeken
  •  
supermarkt winkelwagentje 1127
Ondanks de coronacrisis kopen consumenten vaker duurzame producten in de supermarkt. De groei is met name te danken aan het grotere aanbod van dit soort artikelen, ziet onderzoeksbureau IRI. Steeds vaker is er naast een gewone variant ook een duurzame variant van het product te koop. Soms kiezen supermarkten ervoor om alleen nog maar de duurzame variant te verkopen.
De groei is duidelijk te zien bij zuivelproducten, aardappelen, groente en fruit (AGF), waaronder bij de keurmerken Fair Trade, UTZ, PlanetProof en Rainforest. Bij sommige supermarkten heeft de consument geen andere keus dan de duurzame variant, wat de groei van die duurzame producten flink opdrijft. Supermarkt Plus verkoopt bijvoorbeeld alleen vrije uitloopeieren. Die zijn duurder dan gewone eieren. Van varkensvlees verkopen supermarkten inmiddels allemaal de duurzame één-ster-variant van Beter Leven.

Meer omzet

Supermarkten zagen hun omzetten in de eerste helft van 2020 met bijna 10 procent stijgen. Een direct gevolg van de coronamaatregelen, waarbij de cafeś en restaurants enkele maanden hun deuren moesten sluiten. De omzet van producten met een duurzaam keurmerk steeg met 15 procent dus nog harder dan de markt, aldus IRI. Volgens een woordvoerder van het bureau is Nederland "uniek" wat betreft het grote aanbod van duurzame producten. "Alle supermarkten zijn met duurzaamheid bezig waardoor de consument veel meer keus heeft en de productprocessen verbeteren." ANP
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor