Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Waarschuwing tegen busreisje met verkoop

03-12-2009
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
201 keer bekeken
  •  
busreis-groot.jpg
De Consumentenautoriteit waarschuwt voor verkoopdemonstraties tijdens busreisjes. Jaarlijks worden vooral ouderen het slachtoffer van agressieve en misleidende trucjes. Benadeelden kunnen hun klachten kwijt bij ConsuWijzer, het informatieloket van de overheid voor consumenten. Dat meldde donderdag de Consumentenautoriteit.
Consumenten krijgen een uitnodiging voor een gratis busreisje. Vaak is niet duidelijk dat het reisje naar een zaaltje gaat, waar ervaren verkopers de rest van de dag producten aan de man proberen te brengen. Vaak voelen consumenten zich daarbij onder druk gezet. Velen durven geen nee te zeggen en vragen zich later af waarom ze iets gekocht hebben. Regelmatig gaat het om aankopen van vele honderden euro's. Gemiddeld gaat het om 295 euro, heeft de Consumentenautoriteit berekend. In 2009 is misleidende en agressieve verkoopdemonstraties één van de prioriteiten van de Consumentenautoriteit. Op haar website staan waarschuwingen en tips om 'spijtaankopen' te voorkomen. Ze kan op basis van de Wet Oneerlijke Handelspraktijken optreden tegen alle verkooppraktijken die oneerlijk en/of agressief zijn. Voor een overtreding kan een bedrijf een boete van maximaal 450.000 euro krijgen. ANP
* Bekijk ook Kassa 10-11-2007: Een leuk busreisje?
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor