Als je naar de klantenservice van een bedrijf of instantie belt, krijg je niet altijd direct een medewerker aan de lijn. En dus hang je al snel enkele minuten in de wacht, waarbij je meestal gratis 'getrakteerd' wordt op een wachtmuziekje. Is dit irritant, of juist een fijne afleiding tijdens het wachten?
Wachtmuziek wordt begin jaren zestig 'per ongeluk' ontdekt door Alfred Levy, wiens fabriek naast een radiostation zit. Hij ontdekt dat als hij mensen in de wacht zet, zijn telefoonsysteem door een loshangende elektriciteitsdraad onopzettelijk het signaal van het radiosysteem oppikt. Enkele jaren later vraagt hij patent aan op deze uitvinding. De rest is geschiedenis.
Opus No 1.
Ook Opus No. 1, al jarenlang het meest gebruikte wachtmuziekje ter wereld, is niet doelbewust gecomponeerd. Eind jaren tachtig neemt de 16-jarige Tim Carleton het muziekje op, waarna zijn goede vriend Darrick Deel het nummer jaren later introduceert bij het telecombedrijf waar hij werkt.
Waarom?
Maar waarom maken zo ontzettend veel bedrijven gebruik van wachtmuziek?
Erik Scherder
, hoogleraar Neuropsychologie aan de
Vrije Universiteit
, heeft er wel een verklaring voor. "Uit onderzoek blijkt dat je beter mét dan zonder muziek kunt wachten. Mensen zijn dan minder geneigd om op te hangen. Stilte kun je beter niet doen, want dan beginnen mensen zich al snel te ergeren. Wat het beste werkt, is als men naar muziek luistert en tussendoor boodschappen krijgt. Mededelingen met een beetje inhoud, bijvoorbeeld hoeveel wachtenden er nog voor je zijn. Dan wacht je wel weer even." Op het moment dat een muziekje wordt herhaald, leidt dat juist tot irritatie, "omdat je dan denkt: hang ik al zo lang aan de lijn?"
Het werkt het beste als je muziek te horen krijgt waar je van houdt. "Dan wordt het zogeheten defaultnetwerk geactiveerd, een samenwerking van gebieden in de hersenen. Dit wordt pas actief als je tot rust komt, dan ga je mijmeren. Die netwerken zorgen voor leuke ideeën, creativiteit of het bedenken van een oplossing voor je probleem."
Proef op de som
Kassa gaat de straat op met vijf verschillende wachtmuziekjes. Naast enkele veelgebruikte wachtmuziekjes (Opus No 1,
Musicatel
en
Für Elise
) laten we ook Happy van Pharrell Williams en de tune van Kassa horen. Nadat we meerdere mensen dit hebben laten horen, kunnen we eigenlijk maar één conclusie trekken: waar mensen graag naar luisteren tijdens het wachten verschilt heel erg per persoon en de emotie van diegene op dat moment.
Keuzemenu
Erik Scherder heeft een tip voor bedrijven en instanties. "Als je weet dat klanten geïrriteerd zijn als ze contact met je opnemen, geef ze dan een keuzemenu. Dan kun je - als je dan toch moet wachten - luisteren naar muziek die je prettig vindt. en als je niet voor een keuzemenu gaat, speel dan rustige muziek af." Maar waarom dan? "Stel, ik ben gestrest. Dan is mijn hartslag en bloeddruk hoog. Wachten levert nog meer ergernis op. Als je dan rustige muziek hoort, dan gaat je hartfrequentie synchroniseren met de rustige muziek en word je na een tijdje al iets meer ontspannen. Dat is voor een bedrijf natuurlijk prettig, als de boosheid al een beetje is gezakt voor er wordt opgenomen."